Zadbaj o serce, zmień dietę!

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak zapobiec chorobom sercowo-naczyniowym.
  • Jakie produkty Ci zaszkodzą.
  • Jakie produkty Ci pomogą.

Jakie choroby — poza nowotworami — występują masowo i zabijają dziesiątki tysięcy ludzi? Odpowiedź brzmi: sercowo-naczyniowe (CVD). Bardzo często pojawiają się z powodu złych nawyków i praktyk — zarówno dietetycznych, jak i związanych z aktywnością fizyczną.

Innymi słowy: sami tworzymy choroby, które zagrażają naszemu życiu.

Jednak w tej smutnej prawdzie kryje się również dobra wiadomość. Jeśli własnymi działaniami wywołujemy choroby sercowo-naczyniowe, możemy im również zapobiec. Już zmiana diety i regularny trening drastycznie obniżą ryzyko wystąpienia którejkolwiek z nich.

Z artykułu dowiesz się szczegółów na temat samych chorób oraz poznasz produkty, które pomogą ci w walce z nimi.

SPIS TREŚCI:
1. Niepokojące statystyki
2. Jak zapobiec chorobom sercowo-naczyniowym?
3. Te produkty ci zaszkodzą
4. Te produkty ci pomogą
5. Podsumowanie

 

Plan dietetyczny i treningowy online

 

Brakuje ci wiedzy, aby samodzielnie ułożyć trening lub dietę? Nie martw się! Dyplomowani specjaliści z Just be FIT ułożą dla ciebie indywidualny plan dietetyczny i treningowy. Dzięki dokładnym wskazówkom nie tylko zadbasz o zdrowie, ale również poprawisz samopoczucie i wygląd.

1. Niepokojące statystyki

Wedle danych choroby sercowo-naczyniowe rokrocznie zabijają około 16,7 milionów ludzi na całym świecie. Ta liczba stanowi 30% wszystkich zgonów.

Istnieje również negatywny aspekt ekonomiczny tego problemu.

Choroby CVD obciążają system opieki zdrowotnej bezpośrednio, ponieważ podnoszą koszty poprzez większą liczbę:

  • hospitalizacji,
  • wizyt lekarskich,
  • leków,
  • rehabilitacji,
  • itp.

Ponadto obciążają ekonomię pośrednio z powodu niezdolności do pracy lub śmierci. Obniża się produktywność zakładów pracy.

Wedle danych z 2015 r. kraje Unii Europejskiej przeznaczyły na walkę z chorobami wieńcowymi ponad 210 mld euro (52% tej sumy pochłonęła służba zdrowia, 25% utracona produktywność, a 21% opieka pozasystemowa).

2. Jak zapobiec chorobom sercowo-naczyniowym?

Choroby CVD są efektem wielu czynników, wśród których bardzo dużą rolę odgrywają zła dieta oraz siedzący tryb życia (przede wszystkim przyczyniają się do narodzin chorób wieńcowych i udarów). Wynika z tego, że zróżnicowane odżywianie wespół z aktywnością fizyczną będą twoimi najlepszymi przyjaciółmi w walce o zdrowie.

Zmiana tych nawyków dodatkowo zmniejsza ryzyko pojawienia się:

  • cukrzycy,
  • zaburzeń lipidowych,
  • nadciśnienia,
  • insulinooporności,
  • otyłości,
  • przewlekłego stanu zapalnego.

Ochrona przed cukrzycą jest tu szczególnie ważna, ponieważ choroba ta tworzy przyjazne środowisko dla nowotworów i choroby wieńcowej.

3. Te produkty ci zaszkodzą

Unikaj wysokoprzetworzonej żywności. Odpowiada za większość współczesnych chorób cywilizacyjnych. Zamień ją na produkty świeże i nieprzetworzone, a zrobisz ogromną przysługę twojemu organizmowi.

Kolejne na celowniku są wyroby, które zawierają dużą ilość cukrów prostych. Przyczyniają się do rozwoju wielu chorób (w tym cukrzycy, nowotworów i chorób CVD). Ponadto zmniejszają oczekiwaną długość życia.

Nie zapominajmy o tłuszczach nasyconych i trans. Przez wiele lat uchodziły za niebezpieczne, ponieważ wielu badaczy uważało, że zwiększają ryzyko chorób wieńcowych. Jednak dzisiejsze testy wykazują, że tłuszcze te nie są tak złe, jak myśleliśmy. Nie przesadzaj z nimi, ale też się ich nie obawiaj.

Ostatni na naszej liście — ale nie mniej ważny — jest sód. Podnosi ciśnienie krwi, więc dobrze zrobisz, jeśli ograniczysz słone przekąski. Skontruj je potasem, który działa w odwrotny sposób — zmniejsza ciśnienie i chroni przed udarem mózgu.

4. Te produkty ci pomogą

Mówiliśmy o tłuszczach nasyconych, ale co z nienasyconymi? Okazuje się, że tłuszcze wielonienasycone (np. omega-3) ochronią cię przed chorobą wieńcową. Jednak nie przesadzaj z ich ilością, bo przyniosą efekt odwrotny do zamierzonego.

Pomyśl też o oliwie z oliwek. Ten stały element diety śródziemnomorskiej wykazuje silne działanie przeciwzapalne. Dlaczego to takie ważne? Stan zapalny prawdopodobnie jest jednym z czynników, które wywołują chorobę wieńcową (i nowotwory).

Zaprzyjaźnij się też z orzechami włoskimi — nie na darmo rodzice wpajali nam, że są zdrowe. Jak donoszą badania, regularna podaż orzechów w diecie zmniejsza stany zapalne oraz poprawia funkcje śródbłonka. Prawdopodobnie stąd bierze się fakt, że chronią układ krążenia i serce.

I finalnie — często jedz owoce i warzywa. Zapobiegają CHD, nadciśnieniom i udarom. Jednak tutaj też uważaj na nadmiar, ponieważ niektóre owoce (np. banany) posiadają duże ilości kalorii.

Teraz staje się jasne, dlaczego diety takie jak DASH czy śródziemnomorska przeciwdziałają nadciśnieniu i CHD.

5. Podsumowanie

Jak widzisz, masz ogromny wpływ na własne zdrowie. Wykorzystaj tę wiedzę i odpowiednio wcześnie zapobiegnij chorobom, które zabiły już tylu ludzi. Dzięki zmianom z sposobie żywienia oraz większej aktywności fizycznej odgonisz od siebie ryzyko wystąpienia którejkolwiek z nich.

 

 

Brakuje ci wiedzy, aby samodzielnie ułożyć trening lub dietę? Nie martw się! Dyplomowani specjaliści z Just be FIT ułożą dla ciebie indywidualny plan dietetyczny i treningowy. Dzięki dokładnym wskazówkom nie tylko zadbasz o zdrowie, ale również poprawisz samopoczucie i wygląd.

 

Bibliografia:
1. 
Małgorzata Wroniak, Magdalena Maszewska “Oliwa z oliwek w diecie śródziemnomorskiej” http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.agro-0e4d8af4-73c0-41be-95dc-b02a59981603/c/026_036_Wroniak.pdf

2. A. M. Badowska-Kozakiewicz „Patofizjologia człowieka”, wydanie 2013 J Salas-Salvadó “Components of the mediterranean-type food pattern and serum inflammatory markers among patients at high risk for cardiovascular disease” https://www.nature.com/articles/1602762/

3. Franca Marangoni I in. “Levels of the n-3 Fatty Acid Eicosapentaenoic Acid in Addition to Those of Alpha Linolenic Acid Are Significantly Raised in Blood Lipids by the Intake of Four Walnuts a Day in Humans” https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17008073/

4. Ewa Janeczko-Sosnowska,Cezary Sosnowski „Odrębności choroby wieńcowej u chorych na cukrzycę typu 2” https://www.termedia.pl/Odrebnosci-choroby-wiencowej-u-chorych-na-cukrzyce-typu-2,8,3238,1,0.html

Jak bardzo podobał ci się artykuł? 🙂

Średnia ocena / 5. Ilość ocen:

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Czas na Ciebie!

Regina Czubak

Regina Czubak

Dyplomowany dietetyk

Cześć! Jestem magistrem, inżynierem dietetyki. Studia ukończyłam na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie na Wydziale Technologii Żywności. Od 2012 roku pomagam osobom dietetycznie w poprawie jakości życia i zdrowia. Dietetyka i wpływ żywienia na zdrowie są dla mnie ogromną pasją. Jest to niesamowicie dynamiczna dziedzina nauki, dlatego ciągle się rozwijam i biorę udział w szkoleniach i praktykach poszerzających moje kompetencje.

Posted in Porady dietetyczne, Zdrowie