Mamy nadzieję, że spodoba Ci się ten artykuł.Jeżeli potrzebujesz pomocy dietetyka i trenera kliknij tutaj!

Lordoza — wszystko, co musisz o niej wiedzieć

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest lordoza.
  • Jak hiperlordoza wygląda w praktyce.
  • Po co kręgosłupowi lordoza i kifoza.

Często spotykamy się z sytuacją, w której ludzie mówią o lordozie jak o czymś złym i obawiają się, że ta sama wada postawy pojawi się u nich. Jednak ile jest w tym prawdy? Czy lordoza rzeczywiście stanowi problem?

Temu zagadnieniu poświęcamy artykuł. Dowiesz się z niego, czym jest lordoza, czy sprawia kłopoty zdrowotne i czy ludzie stosują ten termin prawidłowo.

SPIS TREŚCI:
1. Czym jest lordoza?
2. Po co kręgosłupowi lordoza i kifoza?
3. Rzeczywiste problemy
4. Podsumowanie

 

Plan dietetyczny i treningowy online

 

Dzięki odpowiedniemu treningowi nie tylko skorygujesz wady postawy, ale również zawalczysz o sylwetkę marzeń. Jeśli nie wiesz, jak zacząć, skorzystaj z pomocy Just be FIT. Dyplomowani specjaliści ułożą dla ciebie nie tylko indywidualny plan treningowy, ale również dietetyczny. W efekcie o wiele wcześniej osiągniesz swój cel.

 

1. Czym jest lordoza?

Zanim przejdziemy do rzeczywistych problemów postawy, wyjaśnijmy sobie pojęcie lordozy. Co się za nim kryje? Otóż lordoza jest prawidłowym wygięciem kręgosłupa, które znajduje się w odcinku szyjnym i lędźwiowym. Konkretnie jest to wygięcie w stronę brzuszną, czyli do wewnątrz.

Poza lordozą wyróżniamy również kifozę, czyli wygięcie na zewnątrz. Występuje ona naprzemiennie z lordozą, dzięki czemu kręgosłup nieco przypomina podwójną literę „S”.

Jeśli popatrzysz na kręgosłup od szyi aż do kości ogonowej, zobaczysz, że składa się z 4 wygięć. Są nimi kolejno:

  • lordoza szyjna,
  • kifoza piersiowa,
  • lordoza lędźwiowa,
  • kifoza krzyżowa.

Zarówno lordoza, jak i kifoza są całkowicie naturalne. W ten sposób ukształtowany jest kręgosłup zdrowego człowieka. Dlatego jeśli ktokolwiek mówi, że dana osoba ma lordozę lub kifozę, nie stwierdza niczego odkrywczego. To tak jakby powiedział, że ktoś ma parę oczu, usta i nos.

Jednak w większości wypadków termin „lordoza” potocznie służy jako określenie nieprawidłowego ułożenia kręgosłupa. Wtedy mówimy o pogłębionej lordozie, czyli sytuacji, w której wygięcie do wewnątrz jest zbyt duże.

Skąd taki problem?

Przyczyna najczęściej leży w dysbalansie mięśniowym.

Jeśli dany staw wspiera określona grupa mięśni, których siły są nierówne, dochodzi do nadmiernego wygięcia. Część mięśni jest zbyt silna, przez co ściąga się. Zaś druga część jest za słaba i ulega wydłużeniu.

2. Po co kręgosłupowi lordoza i kifoza?

Kręgosłup człowieka ukształtował się w taki sposób po to, byśmy mogli chodzić na dwóch kończynach. Innymi słowy: wygięcia sprawiają, że zachowujemy pionową postawę.

Jednak to jeszcze nie wszystko.

Dzięki lordozom i kifozom kręgosłup działa trochę jak sprężyna. W efekcie bez większego problemu podnosimy duże ciężary.

Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy naturalne wygięcia nasilają się lub ulegają sprostowaniu. Jest to patologia, którą określamy jako hiperlordozę (nadmierne wygięcie) lub hipolordozę (sprostowanie wygięcia).

3. Rzeczywiste wady postawy

W tym rozdziale przyjrzymy się hiperlordozie i hipolordozie. Ponadto poznasz szereg ćwiczeń, które pomogą ci zniwelować te wady postawy.

 

Hiperlordoza

Jak hiperlordoza wygląda w praktyce? Człowiek z tą wadą postawy wygląda, jakby mocno wypinał pośladki. Jest to tzw. „kaczy kuper”. Pojawia się przy zbyt napiętych strukturach niektórych mięśni.

Jeśli nie chcesz chodzić jak kaczka, zapobiegnij hiperlordozie, zanim się pogłębi. Jak? Regularnie rozciągaj przykurczone struktury mięśniowe.

Zrobisz to za pomocą ćwiczeń rozciągających:

  • mięsień prosty uda,
  • prostowniki w odcinku lędźwiowym,
  • mięśnie biodrowo-lędźwiowe,
  • mięśnie czworoboczne lędźwi.

Poza rozciąganiem dobrze zrobisz, jeśli wzmocnisz osłabione mięśnie. Zwykle są nimi mięśnie brzucha, grzbietu i pośladków.

 

Hipolordoza

W tym wypadku mamy do czynienia z odwrotnym problemem. Wygięcie kręgosłupa spłaszcza się, co najczęściej prowadzi do dyskopatii oraz przepuklin.

Podobnie jak wyżej, tutaj też zapobiegniesz rozwojowi wady postawy dzięki odpowiednim ćwiczeniom. Regularnie rozciągaj mięśnie:

  • brzucha,
  • kulszowo-goleniowe,
  • biodrowo-lędźwiowe.

Ponadto wzmocnij osłabione struktury mięśniowe, którymi w tym wypadku są mięśnie grzbietu oraz pośladkowe.

4. Podsumowanie

Wiesz już, że lordoza to termin, który określa prawidłową krzywiznę kręgosłupa. Gdy wskazujesz na patologiczne wygięcie, użyj sformułowania hiperlordoza lub hipolordoza (ewentualnie pogłębienie lub spłycenie lordozy). Obydwie przypadłości są wadami postawy, przez co należy je jak najszybciej skorygować.

Zrobisz to za pomocą odpowiednich ćwiczeń korekcyjnych, które wymieniliśmy w artykule. Pamiętaj, że w dążeniu do odpowiedniej postawy pomoże ci również fizjoterapeuta.

 

Co chcesz osiągnąć?

Wybierz swój cel, który chcesz wspólnie z nami osiągnąć

 

Dzięki odpowiedniemu treningowi nie tylko skorygujesz wady postawy, ale również zawalczysz o sylwetkę marzeń. Jeśli nie wiesz, jak zacząć, skorzystaj z pomocy Just be FIT. Dyplomowani specjaliści ułożą dla ciebie nie tylko indywidualny plan treningowy, ale również dietetyczny. W efekcie o wiele wcześniej osiągniesz swój cel.

Jak bardzo podobał ci się artykuł? 🙂

Średnia ocena / 5. Ilość ocen:

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Czas na Ciebie!

Bartłomiej Grześ

Dyplomowany fizjoterapeuta

Jestem dyplomowanym fizjoterapeutą, oraz trenerem personalnym, absolwentem Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. Posiadam miedzynarodowy ceryfikat OMI oraz ukończyłem wiele szkoleń z zakresu rehabilitacji ortopedycznej i sportowej.

Posted in Porady fizjoterapeutyczne, Zdrowie