Poznaj najważniejsze witaminy i minerały, które poprawią kondycję włosów!

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie witaminy warto suplementować.
  • Jak minerały działają na włosy.
  • Czy białko jest budulcem włosa.

Piękne włosy nie tylko poprawiają wygląd, ale także zdradzają twój stan zdrowia. Jeśli słabną, matowieją albo wypadają, prawdopodobnie brakuje ci podstawowych składników odżywczych.

Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, ale kondycja włosów ściśle wiąże się z nawykami żywieniowymi. Zła lub mało zróżnicowana dieta uszkodzi nawet najbujniejszą czuprynę i tym samym wpłynie negatywnie na twoją urodę.

Nie pozwól na to!

Dostarcz włosom niezbędnych witamin i minerałów, a odwdzięczą się pięknym wyglądem. W artykule znajdziesz najważniejsze składniki odżywcze, które wesprą cię w tym zadaniu.

SPIS TREŚCI:
1. Witaminy dla zdrowych włosów
2. Minerały dla zdrowych włosów
3. Białko, czyli budulec włosa
4. Podsumowanie

 

Plan dietetyczny i treningowy online

 

Ułożenie zbilansowanej diety sprawia ci problem? Zgłoś się po pomoc do dyplomowanych specjalistów z Just be FIT. Przygotują dla ciebie nie tylko indywidualny plan żywieniowy, ale również treningowy. Dzięki podejściu „szytemu na miarę” osiągniesz cel o wiele szybciej i bezpieczniej!

1. Witaminy dla zdrowych włosów

Witaminy odpowiadają za prawidłowy przebieg wielu procesów w organizmie, więc nic dziwnego, że poprawiają również kondycję włosów. Poniżej znajdziesz listę tych, które są niezbędne dla zdrowia twojej czupryny.

 

Witamina A

Każda komórka organizmu potrzebuje witaminy A. Komórki włosów nie są tutaj wyjątkiem. Witamina A wspiera ich wzrost. Ponadto bierze udział w produkcji sebum — oleistej substancji, która nawilża skórę głowy i dba o zdrowie włosów.

Niedobór witaminy A często sprawia, że włosy wypadają. Jednak jej nadmiar również wpływa niekorzystnie na organizm. Wiele badań wskazuje, że gdy przedawkujemy witaminę A, efekt będzie podobny. Włosy zaczną wypadać.

Co jest dobrym źródłem witaminy A? Jeśli chodzi o warzywa, postaw na:

  • słodkie ziemniaki,
  • marchew,
  • dynię,
  • jarmuż,
  • szpinak.

Każde z nich zawiera sporo beta-karotenu. Organizm przerabia tę substancję na witaminę A.

Znajdziesz ją również w produktach odzwierzęcych. Np. w:

  • mleku,
  • jajkach,
  • jogurcie,
  • oleju z wątroby dorsza (ogromna ilość witaminy A).

 

Witaminy z grupy B

Jeśli chodzi o wparcie dla włosów, wśród witamin z grupy B szczególnie wyróżnia się witamina B7, czyli biotyna. Prawdopodobnie nie pierwszy raz słyszysz tę nazwę. Większość preparatów przeznaczonych dla włosów zawiera biotynę.

Badania pokazują wyraźny związek pomiędzy niedoborem witaminy B7 i wypadaniem włosów. Suplementacja biotyny u osób z jej niedoborem przynosi bardzo dobre efekty.

Nie zapominaj o innych witaminach z tej grupy. Każda z nich bierze udział w produkcji czerwonych krwinek, a te odpowiadają za transport tlenu i składników odżywczych. Również do skóry głowy i mieszków włosowych, dzięki czemu twoja czupryna jest dobrze odżywiona.

Gdzie znajdziesz witaminy z grupy B? W wielu produktach spożywczych, ze szczególnym uwzględnieniem:

  • produktów pełnoziarnistych,
  • migdałów,
  • mięsa,
  • ryb,
  • owoców morza,
  • ciemnozielonych warzyw liściastych.

Dodatkowa informacja dla wegan: w przypadku tego typu diety konieczna jest sztuczna suplementacja witaminy B12. Występuje ona tylko w produktach odzwierzęcych.

 

Witamina C

Witaminę C znasz przede wszystkim jako źródło lepszej odporności. Jednak ma ona również inne zastosowania, w tym przeciwutleniające. To bardzo ważne jeśli dbasz o włosy, ponieważ nadmiar wolnych rodników blokuje ich wzrost i przyspiesza starzenie się.

Co więcej, witamina C bierze udział w produkcji kolagenu, czyli białka, które jest ważną częścią struktury włosa. Sprawia też, że organizm lepiej wchłania żelazo, o którym przeczytasz nieco dalej.

Szukasz dobrych źródeł witaminy C? Postaw na:

  • paprykę,
  • truskawki,
  • natkę pietruszki,
  • owoce cytrusowe.

 

Witamina D

Wśród witamin, których niedobór ma wyraźny związek z łysieniem, znajduje się również witamina D. To jeszcze nie wszystko. Wiele badań wskazuje, że witamina D wspiera produkcję nowych mieszków włosowych. Są to drobne pory w skórze głowy, w których rosną włosy.

Niestety w dzisiejszych czasach wiele osób cierpi na niedobór witaminy D. Głównie dlatego, że organizm wytwarza ją dzięki kontaktowi z promieniami słonecznymi, czego wielu współczesnym ludziom brakuje.

Jeśli zaś chodzi o źródła tej witaminy w jedzeniu, jest obecna przede wszystkim w:

  • tłustych rybach,
  • oleju z wątroby dorsza,
  • niektórych grzybach.

W produktach żywieniowych nie znajdziesz wielu źródeł witaminy D, dlatego dobrze zrobisz, jeśli postawisz na dodatkową suplementację.

 

Witamina E

Działanie witaminy E jest podobne do witaminy C w tym sensie, że obydwie są silnymi przeciwutleniaczami. W efekcie zapobiegają stresowi oksydacyjnemu, który szkodzi włosom.

Witaminę E znajdziesz w takich produktach, jak:

  • awokado,
  • migdały,
  • nasiona słonecznika,
  • szpinak.

2. Minerały dla zdrowych włosów

Poza witaminami włosy potrzebują odpowiedniej ilości minerałów, które wpierają ich strukturę. Poniżej znajdziesz listę najważniejszych z nich. Dodaj je do diety, jeśli zależy ci na zdrowej czuprynie.

 

Żelazo

O żelazie wspomnieliśmy już w przypadku witaminy C. Jest bardzo ważnym minerałem, ponieważ wspiera czerwone krwinki w transporcie tlenu do komórek. Tym samym dba o prawidłową pracę wielu funkcji organizmu, również o wzrost włosów.

Niedobór żelaza wywołuje niedokrwistość. Spowodowane tym wypadanie włosów szczególnie często zdarza się kobietom.

Dostarczysz organizmowi odpowiednią ilość żelaza, jedząc:

  • czerwone mięso,
  • jajka,
  • podroby,
  • szpinak,
  • soczewicę,
  • buraki,
  • małże,
  • ostrygi.

Wiesz już, że żelazo najlepiej wchłania się dzięki witaminie C. Dlatego łącz w daniach produkty, które zawierają obydwa składniki.

 

Cynk

Wzrost i regeneracja włosów byłyby niemożliwe bez cynku. Ponadto minerał ten wspiera funkcje gruczołów olejowych przy mieszkach włosowych, dzięki czemu poprawia kondycję włosa.

Między innymi dlatego niedobór cynku bardzo często objawia się wypadaniem włosów.

Dlatego zadbaj o jego prawidłową ilość w organizmie. Jedz:

  • wołowinę,
  • ostrygi,
  • szpinak,
  • pestki dyni,
  • kiełki pszenicy,
  • soczewicę.

Jeśli zaś cierpisz na niedobór tego minerału, pomyśl o dodatkowej suplementacji.

3. Białko, czyli budulec włosa

Jeśli spojrzysz na budowę włosa, zauważysz, że niemal w całości składa się on z białka. Dlatego odpowiednia podaż protein w codziennej diecie sprawia, że czupryna ma odpowiedni budulec do wzrostu.

Potwierdzają to badania, które naukowcy przeprowadzili na zwierzętach. Niedobór białka nie tylko spowalnia wzrost włosów, ale również sprzyja ich wypadaniu.

Zadbaj więc, aby twoja dieta zawierała odpowiednią ilość dobrej jakości protein. Ich najlepiej przyswajalna forma pochodzi z mięsa.

4. Podsumowanie

Wiesz już, jak ważne są składniki odżywcze, które zawarliśmy w artykule. Dzięki nim włosy zachowają dobrą kondycję i piękny zdrowy wygląd, co jednocześnie poprawi twoje samopoczucie.

Odpowiednią ilość witamin i minerałów zapewnisz sobie dzięki zbilansowanej diecie. Czasem — w przypadku dużych niedoborów — wspomóż się również dodatkową suplementacją. Tym sposobem nie tylko twoje włosy, ale również ty będziesz cieszyć się dobrym zdrowiem.

 

 

Ułożenie zbilansowanej diety sprawia ci problem? Pamiętaj, że możesz zgłosić się po pomoc do dyplomowanych specjalistów z Just be FIT. Przygotują dla ciebie nie tylko indywidualny plan żywieniowy, ale również treningowy. Dzięki podejściu „szytemu na miarę” osiągniesz cel o wiele szybciej i bezpieczniej!

 

Bibliografia:
1.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21914489

2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/453058

3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22741940

Jak bardzo podobał ci się artykuł? 🙂

Średnia ocena / 5. Ilość ocen:

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Czas na Ciebie!

Regina Czubak

Regina Czubak

Dyplomowany dietetyk

Cześć! Jestem magistrem, inżynierem dietetyki. Studia ukończyłam na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie na Wydziale Technologii Żywności. Od 2012 roku pomagam osobom dietetycznie w poprawie jakości życia i zdrowia. Dietetyka i wpływ żywienia na zdrowie są dla mnie ogromną pasją. Jest to niesamowicie dynamiczna dziedzina nauki, dlatego ciągle się rozwijam i biorę udział w szkoleniach i praktykach poszerzających moje kompetencje.

Posted in Porady dietetyczne, Zdrowie