Mamy nadzieję, że spodoba Ci się ten artykuł.Jeżeli potrzebujesz pomocy dietetyka i trenera kliknij tutaj!
Wpływ alkoholu na trening

Wpływ alkoholu na trening – poznaj rady Trenera!

Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Z artykułu dowiesz się:

  • Czy alkohol spowalnia regenerację
  • Jak alkohol wpływa na organizm
  • Dlaczego nie powinniśmy z nim przesadzać (szczególnie gdy trenujemy)?

Coraz więcej ludzi przekonuje się do aktywnego trybu życia. Zajęcia takie jak treningi siłowe, fitness, bieganie czy sporty wodne ciągle zyskują na popularności. Jednak najczęściej podejmujemy się ich od poniedziałku do piątku, zaś w weekendy stawiamy na relaks.

Relaks, czyli w wielu przypadkach (niestety) alkohol.

Ze statystyk wynika, że aż 86,6% Polaków spożywa napoje wysokoprocentowe. W tej grupie znajdują się zarówno osoby ćwiczące, jak i te unikające aktywności fizycznej. Jednak czy ktokolwiek zastanawiał się, jak alkohol wpływa na wydolność treningową?

W artykule przyglądamy się temu zagadnieniu.

SPIS TREŚCI:
1. Negatywne efekty spożywania alkoholu
2. Uszkodzenie wątroby
3. Odwodnienie
4. Wzrost wagi
5. Pogorszenie regeneracji
6. Zaburzenie równowagi

Co chcesz osiągnąć?

Wybierz swój cel, który chcesz wspólnie z nami osiągnąć

Potrzebujesz pomocy na drodze do lepszego zdrowia i wymarzonej sylwetki? Zgłoś się do Just be FIT, przygotujemy dla Ciebie indywidualny plan treningowy i dietetyczny, dzięki czemu szybciej osiągniesz swoje cele!

1. Negatywne efekty spożywania alkoholu

Wiadomym jest, że nadużywanie napoi wysokoprocentowych nie sprzyja zdrowiu. Z drugiej strony należy podkreślić, że sporadyczne spożycie alkoholu nie powoduje widocznych negatywnych zmian w organizmie.

2. Uszkodzenie wątroby

Jeśli chodzi o negatywne aspekty spożywania alkoholu, na pewno zaliczymy do nich niszczący wpływ na wątrobę. Dzieję się tak, ponieważ to w wątrobie dochodzi do procesu metabolizmu alkoholu etylowego. Gdy jest go zbyt wiele, prowadzi do mikrourazów, a te z kolei zaburzają funkcje usuwania zbędnych substancji z organizmu.

Ponadto alkohol spowalnia pracę wątroby, przez co obniża poziom glukozy. W efekcie organizm ma mniej energii do podjęcia jakiejkolwiek aktywności.

3. Odwodnienie

Co więcej, po spożyciu alkoholu dochodzi do odwodnienia, gdyż organizm musi wydalić nadmiar spożytych substancji. Ważnym aspektem jest również to, że alkohol hamuje wazopresynę, która jest odpowiedzialna za resorpcję wody w nerkach i zagęszczenie w moczu. Prowadzi to do nadmiernego wydalania wody i w efekcie jej deficytu.

Co w związku z tym? Otóż jeśli organizm nie jest odpowiednio nawodniony, spadają twoje możliwości podczas wysiłku.

alkohol a trening

4. Wzrost wagi

Kolejnym z niepożądanych efektów jest wysoka kaloryczność spożywanego trunku. Oczywiście jednorazowe spożycie alkoholu nie spowoduje, że dieta nie będzie miała sensu, ale nadużywanie go przyniesie już gorsze efekty. Niestety alkohol należy do produktów o wysokim indeksie glikemicznym, dlatego podczas trzymania diety nie należy z nim przesadzać.

Ponadto dostarczanie go do organizmu powoduje, że rośnie apetyt. Przekłada się to na chęć podjadania i kolejne puste kalorie, a co za tym idzie — przekroczenie prawidłowego dziennego zapotrzebowania na energię.

5. Pogorszenie regeneracji

Bardzo istotny jest również fakt, że alkohol hamuje regenerację powysiłkową. To dlatego, że podczas aktywności fizycznej organizm produkuje kortyzol, który uszkadza białka. Zaś większe ilości alkoholu wydłużają ten niekorzystny stan, przez co katabolizm mięśni utrzymuje się dłużej.

Idźmy dalej.

Pomimo że alkohol ma dużą wartość energetyczną w porównaniu do węglowodanów, białek czy tłuszczy, nie jest on źródłem energii. Przyjmując duże dawki alkoholu dochodzi do zahamowania syntezy glikogenu mięśniowego. Jest ona bardzo ważnym aspektem w regeneracji, jednak nadmiar wysokoprocentowych używek zaburza ów proces.

Poza tym etanol prowadzi do obniżenia odbudowy białek, co skutkuje gorszym kształtowaniem struktury mięśniowej.

regeneracja po treningu a alkohol - just be fit

6. Zaburzenie równowagi

O tym prawdopodobnie wszyscy wiedzą, ale dla pewności przypominamy!
Alkohol zaburza zmysł równowagi i koordynacji. To dlatego, że działa negatywnie na móżdżek, który w głównej mierze odpowiada za pionowe utrzymanie ciała oraz lokomocję.

Do móżdżku docierają informacje z całego organizmu o stanie wielu narządów, które współpracują ze sobą. Nadmierne spożycie etanolu powoduje, że te funkcje zostają zaburzone, stąd niewyraźna mowa, zataczanie się bądź opóźniony czas reakcji.

Plan dietetyczny i treningowy online

Potrzebujesz pomocy na drodze do lepszego zdrowia i wymarzonej sylwetki? Zgłoś się do dyplomowanych specjalistów z Just be FIT. Przygotują dla ciebie indywidualny plan treningowy i dietetyczny, dzięki czemu szybciej osiągniesz swoje cele!

Bibliografia nt. Alkoholu przy treningu

  1. Pilis W, Michalska I, Pilis A, Pilis A., PRACE NAUKOWE Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Seria: Kultura Fizyczna 2009, z. VIII „Wpływ alkoholu na organizm sportowca’’

Jak bardzo podobał ci się artykuł? 🙂

Średnia ocena / 5. Ilość ocen:

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Czas na Ciebie!

Marcin Lubera

Trener personalny

Jestem personalnym trenerem medycznym, legitymowanym instruktorem sportu oraz wielkim promotorem aktywności fizycznej.

Posted in Porady treningowe, Zdrowie | Tagged , ,

Najnowsze artykuły:

Plan dietetyczny i treningowy online