Niedobór magnezu — skąd się bierze? Czy szkodzi? Jak go wykryć?

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym grozi niedobór magnezu
  • Jakie są przyczyny niedoboru magnezu
  • Czym jest ATP

Przeszło ci kiedyś przez myśl pytanie: „dlaczego w mediach tak często pojawiają się suplementy z magnezem?” Przypadek, czy ten minerał rzeczywiście jest tak ważny? Jeśli zajrzysz do literatury z zakresu biologii, przekonasz się, że magnez bierze udział w ponad 300 reakcjach chemicznych w organizmie człowieka. Samo to udowadnia, że jest ważny.

Jednak to nie jedyny powód jego popularności w mediach. Współcześnie wielu ludzi ma niedobór magnezu, przez co rodzą się u nich nieprzyjemne dolegliwości, a nawet choroby.

Skąd bierze się za małe stężenie tego minerału w organizmie?

Istnieje co najmniej kilka powodów, o których przeczytasz w artykule. Ponadto dowiesz się, jakie objawy wywołuje niedobór i jak go wykryjesz.

SPIS TREŚCI:
1. Waga magnezu w diecie sportowca
2. Czym grozi niedobór magnezu?
3. Przyczyny niedoboru magnezu
4. Za mała ilość magnezu — jak ją wykryć
5. Podsumowanie

 

Plan dietetyczny i treningowy online

 

Zadbaj o odpowiednią ilość magnezu i innych składników odżywczych — postaw na zbilansowaną dietę! Jeśli nie potrafisz jej ułożyć, sięgnij po pomoc dyplomowanych specjalistów z Just be FIT. Stworzą dla ciebie nie tylko indywidualny plan żywieniowy, ale również treningowy. Podążaj za wytycznymi, a osiągniesz każdy cel znacznie wcześniej.

 

1. Waga magnezu w diecie sportowca

Co robisz, gdy regularnie trenujesz i chcesz zwiększyć wydajność organizmu? Poza odpowiednią ilością kalorii prawdopodobnie sięgasz po kreatynę. To oczywiście nie błąd. Kreatyna jest świetnym produktem, ponieważ przyczynia się do produkcji ATP.

Czym jest ATP?

To adenozynotrifosforan, czyli uniwersalny nośnik energii. Dzięki wyjątkowemu, wysokoenergetycznemu wiązaniu, dostarcza organizmowi siły do działania. Wspiera nie tylko mięśnie, ale również mózg.

Zastanawiasz się, co to ma wspólnego z magnezem?

Ano ma, ponieważ jego niedobór zmniejsza produkcję ATP. W efekcie twoja wydolność fizyczna i umysłowa spada. Dlatego nie zapominaj o tym minerale, kiedy dostarczasz organizmowi niezbędnych składników odżywczych.

2. Czym grozi niedobór magnezu?

Jako że magnez bierze udział w wielu procesach w organizmie ludzkim, jego niedostateczna ilość sprawia liczne problemy. Większość objawów jest dość pospolita, przez co często je ignorujemy. Są to m.in.:

  • bóle głowy,
  • brak energii,
  • drżenie powiek i rąk,
  • nadmierna kruchość włosów i paznokci,
  • rozdrażnienie,
  • skurcze nóg,
  • spadek odporności,
  • problemy ze snem,
  • problemy ze stawami.

Poza tym niedobór magnezu sprzyja wielu groźnym chorobom, takim jak nadciśnienie, osteoporoza czy choroby sercowo-naczyniowe.

Na szczęście problemu stosunkowo łatwo się pozbędziesz.

Badania wykazują, że u osób z niedoborem magnezu odpowiednia dieta i dodatkowa suplementacja minerału przynosiła diametralne korzyści. Niemal natychmiast następowała zmiana samopoczucia na lepsze.

3. Przyczyny niedoboru magnezu

Istnieje kilka czynników, które wyraźnie przyczyniają się do zmniejszenia optymalnej ilości magnezu w organizmie. Poniżej znajdziesz ich listę.

Cukrzyca

Niedobór magnezu nieraz jest dodatkowym objawem cukrzycy. W tym wypadku sytuacja rysuje się jeszcze gorzej, ponieważ niskie stężenie magnezu pogarsza kontrolę poziomu glukozy we krwi.

Dlaczego?

Zbyt mała ilość minerału sprawia, że komórki stają się bardziej odporne na insulinę. Potwierdzają to badania. Diabetycy, którzy przyjmowali dziennie suplement z magnezem, mieli większą kontrolę nad poziomem cukru we krwi.

 

Cynk w dużych dawkach

Suplementujesz cynk albo dostarczasz go dużo w pożywieniu? W takim razie ryzykujesz niedoborem magnezu.

Skąd taki problem?

Cynk i magnez wchłaniają się poprzez te same receptory jelitowe. Innymi słowy: konkurują o nie. Dlatego duża ilość cynku nieraz sprawia, że magnez nie znajduje drogi do wnętrza organizmu.

 

Dieta

Twój sposób odżywiania to jeden z najważniejszych powodów, z winy których występuje niedobór magnezu. Jeśli jesz:

  • za dużo błonnika,
  • za mało białka,
  • za dużo cukru i przetworzonych węglowodanów,

Wzrasta ryzyko niedoboru magnezu. Podobnie wygląda sytuacja, gdy pijesz za dużo alkoholu.

 

Niektóre leki

Istnieje szereg farmaceutyków, które obniżają ilość magnezu w organizmie. Zaliczają się do nich:

  • leki moczopędne,
  • inhibitory pompy protonowej,
  • antybiotyki,
  • chemioterapia.

Jeśli nie masz pewności, czy twój lek obniża poziom magnezu, zapytaj lekarza. Powinien znać odpowiedź na to pytanie.

 

Problemy z przewodem pokarmowym

Jeśli twój przewód pokarmowy nie działa tak, jak powinien, gorzej trawisz pokarmy. Oznacza to, że organizm nie wchłania takiej samej ilości substancji odżywczych (w tym magnezu). W efekcie rodzą się niedobory.

Aby im zapobiec, zadbaj o lepszą pracę układu pokarmowego. Dodatkowa suplementacja magnezu też nie zaszkodzi.

 

Wiek

Wedle statystyk osoby powyżej 60. roku życia częściej cierpią z powodu niedoboru magnezu. Skąd taka tendencja? Im organizm jest starszy, tym mniej magnezu wchłania z pożywienia.

Dlatego wraz z wiekiem powinniśmy tym bardziej zwracać uwagę na to, co jemy. Większa podaż magnezu w pożywieniu i odpowiednia suplementacja uratuje nas przed nieprzyjemnymi dolegliwościami.

4. Za mała ilość magnezu — jak ją wykryć?

Pierwszym, co przychodzi na myśl, jest pomiar ilości magnezu we krwi. Jednak pytanie brzmi: „czy to badanie jest skuteczne?” Jak się okazuje — nie.

Dlaczego?

We krwi znajduje się tylko około 1% magnezu, który działa w organizmie. To oznacza, że 99% minerału jest w innych tkankach. Dlatego nawet jeśli badanie krwi nie wykaże niedoboru, nie znaczy to, że go nie ma.

Jak w takim razie wykryjesz zbyt niski poziom magnezu?

Zawsze zwracaj uwagę na objawy, o których już wspominaliśmy. Brak apetytu, nudności, zmęczenie, drażliwość, bóle głowy, problemy z koncentracją itp. — wszystkie wskazują na niedobór magnezu.

5. Podsumowanie

Mimo że niewielki niedobór magnezu nie wydaje się groźny, gdy się nasili, prowadzi do poważnych dolegliwości i chorób. Co więcej, pogarsza ogólne samopoczucie i uprzykrza życie. Dlatego dbaj o odpowiedni poziom tego minerału. Szczególnie wtedy, gdy znajdujesz się w grupie zwiększonego ryzyka.

Wybierz dobrą dietę i unikaj nadmiernego stresu, a pozostaniesz w dobrym zdrowiu i unikniesz wielu problemów.

 

 

Zadbaj o odpowiednią ilość magnezu i innych składników odżywczych — postaw na zbilansowaną dietę! Jeśli nie potrafisz jej ułożyć, sięgnij po pomoc dyplomowanych specjalistów z Just be FIT. Stworzą dla ciebie nie tylko indywidualny plan żywieniowy, ale również treningowy. Podążaj za wytycznymi, a osiągniesz każdy cel znacznie wcześniej.

Jak bardzo podobał ci się artykuł? 🙂

Średnia ocena / 5. Ilość ocen:

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Czas na Ciebie!

Regina Czubak

Regina Czubak

Dyplomowany dietetyk

Cześć! Jestem magistrem, inżynierem dietetyki. Studia ukończyłam na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie na Wydziale Technologii Żywności. Od 2012 roku pomagam osobom dietetycznie w poprawie jakości życia i zdrowia. Dietetyka i wpływ żywienia na zdrowie są dla mnie ogromną pasją. Jest to niesamowicie dynamiczna dziedzina nauki, dlatego ciągle się rozwijam i biorę udział w szkoleniach i praktykach poszerzających moje kompetencje.

Posted in Porady dietetyczne, Zdrowie