Mamy nadzieję, że spodoba Ci się ten artykuł.Jeżeli potrzebujesz pomocy dietetyka i trenera kliknij tutaj!
stretching dla mężczyzn - Just be FIT

Stretching dla mężczyzn – porady od Fizjoterapeuty!

Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Z artykułu dowiesz się:

  • Na czym polega stretching?
  • Jakie są jego rodzaje?
  • Dlaczego mężczyźni się nie rozciągają i dlaczego to błąd?

Stretching stał się bardzo popularną formą aktywności fizycznej wśród kobiet, gdyż każda dąży do udoskonalenia swojego ciała. Starają się bardziej je wysmuklić, wymodelować, bądź po prostu lepiej się z nim czuć. Statystyki to potwierdzają: 90% praktykujących yogę to kobiety.

Panowie bardzo niechętnie podejmują się prób rozciągania. A paradoksalnie to właśnie oni powinni częściej interesować się tą formą relaksacji, gdyż kobiety są zdecydowanie sprawniejsze w tym względzie oraz bardziej podatne na rozciąganie.

Dlaczego mężczyźni tego nie robią? O tym przeczytasz w artykule.

SPIS TREŚCI:
1. Czym tak właściwie jest stretching?
2. Rodzaje strechingu
3. Dlaczego mężczyźni unikają rozciągania?
4. Dlaczego mężczyźni powinni się rozciągać?

Co chcesz osiągnąć?

Wybierz swój cel, który chcesz wspólnie z nami osiągnąć

1. Czym tak właściwie jest stretching?

Stretching to rozciąganie struktur kurczliwych. Ma ogromny wpływ na jedną z cech motorycznych, którą jest gibkość. Tym mianem określamy zdolność do wykonania ruchów w pełnym zakresie danego stawu.

Stretching może być stosowany zarówno jako dodatek do treningu, jak i jako forma osobnej jednostki treningowej.

Jego głównym celem jest:

  • rozluźnienie napiętych struktur,
  • zwiększenie ich elastyczności,
  • poprawa zakresu ruchomości w stawach obwodowych.

Stretching dla mężczyzn – poziom podstawowy

  • Poziom 1
  • Stopień zaawansowania – podstawowy

Stretching dla mężczyzn – poziom średni

  • Poziom 2
  • Stopień zaawansowania – średni

2. Rodzaje stretchingu

Stretching statyczny:

  • Wykonujemy go po zakończonym treningu.
  • Głównym celem rozciągania statycznego jest rozluźnienie i uelastycznienie napiętych mięśni.
  • Ponadto pozwala ono przywrócić pracujące mięśnie do ich pierwotnej formy, tak aby miały możliwość regeneracji.

Stretching dynamiczny:

  • Wykonujemy go przed treningiem, pobudzając ciało do ruchu.
  • Jest to forma rozgrzewki, która poprawia ukrwienie oraz wytrzymałość mięśni, zakres ruchu stawów, szybkość oraz koordynację ruchową.

rozciąganie dla mężczyzn

3. Dlaczego mężczyźni unikają rozciągania?

Poniżej zebraliśmy kilka powodów, które współtworzą odpowiedź na to pytanie.

1. Stereotyp mówi, że rozciąganie jest przeznaczone wyłącznie dla kobiet. Jednak tak samo jak każdą inną formę aktywności, mogą go praktykować zarówno panie, jak i panowie. Niektóre kluby fitness mają nawet specjalną sekcję dla panów.

2. Stretching jest zbyt monotonny, co prowadzi do szybkiej utraty zainteresowania u mężczyzn. Niestety rozciąganie jest formą aktywności fizycznej, która wymaga cierpliwości ze względu na utrzymanie danej pozycji przez co najmniej 30 sekund. Nie podoba się to mężczyznom, którzy zwykle preferują dynamiczną aktywność. Właśnie dlatego taka forma ćwiczeń zdecydowanie spada u nich na dalszy plan.

3. Mężczyźni częściej wybierają sporty dynamiczne, gdzie (zarówno grupowo, jak i indywidualnie) osiągają swoje sukcesy. W sportach dynamicznych panowie łatwiej się odnajdują, gdyż mają naturę wojownika. Zdecydowanie bardziej wolą rywalizować ze sobą, niż relaksować się na macie.

stretching co to jest - just be fit

4. Dlaczego mężczyźni powinni się rozciągać?

Z anatomicznego punktu widzenia kobiety wykazują większą elastyczność ciała niż mężczyźni. Jednak następuje to dopiero z wiekiem.

W młodości zarówno dziewczynki, jak i chłopcy wykazują podobną gibkość, dlatego też od najmłodszych lat dzieci uczą się akrobatyki. Natomiast z biegiem lat większe możliwości pod tym względem wykazują kobiety, ponieważ bardzo często jako formę aktywności fizycznej wybierają yogę bądź pilates.

Panowie z kolei wolą sporty siłowe, dlatego też wiele godzin spędzają na siłowni. Trenując siłowo sprawiamy, że mięśnie się kurczą, ale pamiętajmy, że sam trening to tylko jeden z elementów budowania masy mięśniowej.

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, mięśnie potrzebują regeneracji, a stretching jest jedną z jej form. Ponadto aby zadbać o swoją sylwetkę, nie wystarczy tylko pracować nad masą mięśniową. Ciało wygląda estetycznie wtedy, gdy postawa jest prawidłowa, a o to zadbasz za pomocą rozciągania potreningowego.

Pamiętaj, że nie tylko mięśnie kształtują sylwetkę. Równie ważną funkcje spełniają stawy kończyn i kręgosłupa.

Bardzo często mężczyźni, dla których priorytetem jest przyrost masy mięśniowej, mają obawy przed jej utratą. Co prawda mięsień rzeczywiście może ulec zmniejszeniu, jednak dzięki rozciąganiu poprawisz zakres ruchu w danym stawie, a także zwiększysz płynność i sprawność danej okolicy ciała. Dlatego nie zamykaj się na różne formy ćwiczeń, gdyż mogą przynieść ci pozytywne efekty.

Ostatecznie każdą aktywność fizyczną rozważ pod kątem twojego celu nadrzędnego.

Plan dietetyczny i treningowy online

Bibliografia nt. Stretchingu dla mężczyzn

  1. Ł. Grabowski ” Rozciąganie, jak, kiedy, gdzie i po co?” 2018
  2. P. Nadolny „Joga dla facetów” Boso na macie 2020

Jak bardzo podobał ci się artykuł? 🙂

Średnia ocena / 5. Ilość ocen:

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Czas na Ciebie!

Anna Świątek

Dyplomowana fizjoterapeutka

Jestem dyplomowaną fizjoterapeutką oraz trenerem personalnym. Ukończyłam Akademie Wychowania Fizycznego w Katowicach na kierunku Fizjoterapii. Swoją przygodę ze sportem rozpoczęłam jako zawodniczka lekkiej atletyki blisko 10 lat temu.

Posted in Porady fizjoterapeutyczne, Porady treningowe | Tagged , ,

Najnowsze artykuły:

Plan dietetyczny i treningowy online