Mamy nadzieję, że spodoba Ci się ten artykuł.Jeżeli potrzebujesz pomocy dietetyka i trenera kliknij tutaj!

Ból kręgosłupa – czy możesz trenować?

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak nie bagatelizować jakości ruchu.
  • Co mówią badania naukowe o bólu kręgosłupa.
  • Jak powstaje dyskopatia.

Statystyki pokazują, że w krajach rozwiniętych z bólem kręgosłupa zmaga się ok. 80% dorosłej populacji. Niepokojące dane potwierdzają się w praktyce, co widzi każdy trener personalny. Osobom, które przychodzą na trening, właśnie ból odcinka lędźwiowego kręgosłupa najczęściej uprzykrza życie.

Jednak czy w rzeczywistości jest on tak niebezpieczny?

Czy jest obiektywną przeszkodą w treningu siłowym? Czy musisz zrezygnować z walki z nadwagą, gdy boli cię kręgosłup? Czy pozostaje ci tylko basen, który zalecają ortopedzi?

Tego dowiesz się z artykułu.

SPIS TREŚCI:
1. Przecenianie rezonansu magnetycznego i bagatelizowanie jakości ruchu
2. Nie wszystko jest czarno-białe
3. Co mówią badania?
4. Wracamy do punktu wyjścia?

Plan dietetyczny i treningowy online

1. Przecenianie rezonansu magnetycznego i bagatelizowanie jakości ruchu

Większość ludzi przechodzi przez to samo, kiedy udają się do lekarza w celu rozwiązania problemu dolegliwości bólowych kręgosłupa. Lekarz najpierw kieruje ich na badanie obrazowe (najczęściej rentgena). Jeśli ono nie przyniesie odpowiedzi albo dolegliwości będą wystarczająco poważne, specjalista zleci rezonans magnetyczny lub tomograf komputerowy. Tam pacjenci najczęściej dowiadują się, że problemem jest dyskopatia lub zmiany zwyrodnieniowe.

Co potem?

Szereg zaleceń, czyli przede wszystkim:

  • ograniczenie aktywności,
  • leki przeciwbólowe i przeciwzapalne,
  • skierowanie na rehabilitację (głównie laser i pole magnetyczne),
  • czasami ćwiczenia w basenie.

Efekt? Po kilku tygodniach ból ustępuje, ale nie na długo. Bardzo często wraca w najmniej spodziewanym momencie.

Niestety wiele osób stwierdza, że skoro nie rozwiązali problemów z kręgosłupem w ten sposób, muszą pogodzić się z sytuacją i nauczyć żyć z ciągłym bólem.

Uważasz, że wina leży po stronie publicznej służby zdrowia i jakości leczenia? Może masz rację, ale w niczym ci to nie pomoże. Plecy wciąż bolą.

Jako społeczeństwo nie radzimy sobie z problemem bólu kręgosłupa. Leczymy to, co zaobserwowały metody diagnostyki obrazowej, ale jednocześnie zapominamy o równie ważnej rzeczy. O tym, ile i w jaki sposób się ruszamy.

Dlaczego jest to istotne?

Zmiany zwyrodnieniowe i dyskopatie nie biorą się znikąd. Są efektem tego, w jaki sposób użytkujemy nasz aparat ruchu.

Niestety problem nie jest tak prosty, żeby samo leczenie dyskopatii ostatecznie pozbyło się bólu kręgosłupa.

2. Nie wszystko jest czarno-białe

Wcześniej często padało określenie dyskopatia, jednak nie wytłumaczyliśmy sobie jeszcze, czym ona jest.

Masz jedynie wyobrażenie, że to coś złego i powstaje jako skutek niewłaściwego ruchu. Jednak dyskopatie nie są karą za niewłaściwe korzystanie z ciała.

Czytaj dalej, a dowiesz się, dlaczego często przejmujesz się nimi bez wyraźnego powodu. Nawet jeśli posiadasz ich kilka lub kilkanaście.

Pomiędzy kręgami kręgosłupa znajdują się krążki międzykręgowe, które popularnie zwiemy dyskami. Łączą kręgi w stabilny i jednocześnie elastyczny sposób. To dzięki tym dyskom kręgosłup jest elastyczny i amortyzuje obciążenia.

Minus jest taki, że nie są to struktury niezniszczalne.

Tak jak w samochodzie zużywają się elementy zawieszenia, tak w kręgosłupie degeneracja  krążków  międzykręgowych jest czymś naturalnym. Zaś dyskopatia to najczęstszy objaw zużycia kręgosłupa.

Polega ona na tym, że odkształca się krążek międzykręgowy. Czasami zmiana jest na tyle duża, że wyraźnie zaburza prawidłowy obrys dysku. Wtedy często dochodzi do ucisku na korzeń nerwu kręgowego.

W niektórych przypadkach dyskopatia przebiega bezobjawowo. Jednak zdarza się też, że dosłownie paraliżuje człowieka.

Pytanie brzmi: czy dyskopatia wyklucza aktywność ruchową?

Nie zawsze. W kolejnym punkcie dowiesz się, dlaczego.

3. Co mówią badania?

Dyskopatie pojawiają się u 30% osób przed 35 rokiem życia. W grupie do 60 r.ż., zmiany te obserwujemy aż u 90% osób. Co więcej, lekarze nie zawsze potrafią stwierdzić na podstawie objawów, ile dyskopatii ma pacjent i jak są poważne.

U ponad połowy osób, u których badanie obrazowe zdiagnozowało dyskopatię, nie wystąpiły żadne objawy. Co więcej wiemy, że dolegliwości bólowe kręgosłupa występują nawet u ludzi, u których lekarze nie stwierdzili żadnych nieprawidłowości.

To jeszcze nie wszystko.

Około 90% dyskopatii ulega samodzielnemu zmniejszeniu. Co to znaczy? W skrócie: dysk ulega odwodnieniu, a wybrzuszenie wchłania się. Jeśli podczas tego procesu (trwa kilka tygodni) nie uszkodzisz dysku ponownie, wróci do wcześniejszego kształtu i będzie prawidłowo pełnił swoją funkcję.

Powyższe informacje wskazują, że nie powinniśmy traktować dyskopatii jako przyczyny bólu. Tym samym nie stanowi przeciwwskazania dla aktywności ruchowej.

4. Wracamy do punktu wyjścia?

Niezupełnie. Co prawda dalej nie doszliśmy do tego, jak powinien wyglądać trening osoby z bólem odcinka lędźwiowego kręgosłupa, ale nie jesteśmy w kropce. Wiemy już, że nie odnajdziemy przyczyny bólu w zdjęciach RTG.

Na obecną chwilę najcenniejszą informacją z diagnostyki obrazowej nie jest to, co widzimy na zdjęciu, tylko to, czego w badanie nie stwierdziło. Ważniejsze jest, aby specjalista wykluczył zmiany nowotworowe lub poważne złamania. To, czy dyskopatia ma 2 czy 3 mm, schodzi na dalszy plan.

Tutaj kryje się prawdziwa wartość metod diagnostyki obrazowej i ich zasadność.

W przypadku nowotworu czy złamań, leczenie ruchem nie jest najlepszym wyborem. Jednak gdy wyeliminujesz te przyczyny bólu z grona podejrzanych, masz pewność, że trening terapeutyczny będzie nie tylko bezpieczny, ale też skuteczny.

 

Co chcesz osiągnąć?

Wybierz swój cel, który chcesz wspólnie z nami osiągnąć

Bibliografia:
1. AJNR Am J Neuroradiol. 2015 Apr;36(4):811-6. doi: 10.3174/ajnr.A4173. Epub 2014 Nov 27.
2. Deskbound: Standing Up to a Sitting Worldby Kelly Starrett, JulietStarrettand Glen Cordoza, 2016 by VictoryBelt Publishing, Inc., 2016

Jak bardzo podobał ci się artykuł? 🙂

Średnia ocena / 5. Ilość ocen:

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Czas na Ciebie!

Krzysztof Dróżdż

Fizjoterapeuta / Trener Personalny

Cześć! Jestem dyplomowanym fizjoterapeutą, wykładowcą, legitymowanym trenerem personalnym, absolwentem Wydziału Rehabilitacji Ruchowej Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. Pracuję jako trener od ponad 7 lat, jestem również prelegentem podczas wielu szkoleń, m.in. z zakresu treningu funkcjonalnego, oceny aparatu ruchu oraz terapii tkanek miękkich...

Posted in Porady fizjoterapeutyczne, Porady treningowe, Zdrowie