Odchudzasz się? Unikaj tych praktyk!

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest dieta cud.
  • Jakie nawyki pomagają w odchudzaniu.
  • Fakty i mity na temat odchudzania.

Walczysz o sylwetkę marzeń? W takim razie wiesz, że jest to trudne zadanie, które wymaga ogromnej cierpliwości. Niekiedy brak rezultatów wynika z błędnych nawyków. Z niektórych z nich nawet nie zdajesz sobie sprawy.

Podejdź do tematu świadomie i dowiedz się, jakie błędy stoją na twojej drodze do celu. Gdy je wyeliminujesz, wysiłek stanie się bardziej efektywny, a ty szybciej zauważysz wyniki. Poznaj fakty i mity na temat odchudzania i realizuj marzenia z głową!

SPIS TREŚCI:
1. Czym jest „dieta cud”? Dlaczego nie przynosi efektów?
2. Jakie nawyki pomagają w odchudzaniu?
3. Odchudzanie bez tajemnic — fakty i mity
4. Podsumowanie

 

Plan dietetyczny i treningowy online

Zmaksymalizuj efekty diety i treningu! Skorzystaj z pomocy dyplomowanych specjalistów Just be FIT, którzy przygotują dla ciebie indywidualny plan żywieniowy i treningowy. Dzięki wyraźnym instrukcjom spełnisz marzenia o idealnej sylwetce o wiele szybciej i zdrowiej!

1. Czym jest „dieta cud”? Dlaczego nie przynosi efektów?

Gdy zaczynasz przygodę z odchudzaniem, szukasz rozwiązania, które przynosi najlepsze rezultaty. W internecie czy w różnych czasopismach szybko znajdziesz informacje o tzw. cudownych dietach. Podobno skutkują szybką utratą wagi, więc zastanawiasz się, którą wybierzesz: kapuścianą, owocową czy warzywną? Może jednak postawisz na którąś z popularniejszych, np. dietę Dukana lub Atkinsa?

Są również inne, podobne, które charakteryzują się podobnymi cechami. Stawiają przed tobą ogromne rygory, dzięki czemu nieraz rzeczywiście przynoszą zadziwiające rezultaty. Jednak często płacisz za nie bardzo dużą cenę.

Rygorystyczne diety często odbijają się na zdrowiu. Nie każdy organizm wytrzymuje surowe zasady, dlatego ludzie mierzą się ze skutkami ubocznymi cudownych diet. Niekiedy owe skutki wywołują poważne problemy zdrowotne. W grę wchodzi również stres. Po zakończeniu diety ludzie zwalczają go jedzeniem, przez co znów przybierają na wadze.

Dlatego nie nabieraj się na błyskawiczny efekt. Przede wszystkim dbaj o zdrowie.

Pomyśl o tym w ten sposób: otyłość nie pojawiła się w przeciągu dnia ani nawet tygodnia. Rodziła się miesiącami, latami. Była efektem złych nawyków i niehigienicznego trybu życia. Dlaczego więc oczekujesz od kuracji natychmiastowych efektów? Niezbyt przyjemna prawda jest taka, że naprawa sylwetki wymaga od ciebie wysiłku i cierpliwości.

Nagła zmiana przyniesie organizmowi niepotrzebny szok i jeszcze więcej stresu.

Odchudzisz się skutecznie tylko wtedy, gdy zrozumiesz diametralny wpływ nawyków na stan organizmu. Działaj racjonalnie i nie niszcz niepotrzebnie zdrowia. Najlepiej zrobisz, jeśli już na początku drogi uświadomisz sobie, że droga do wymarzonej sylwetki wymaga od ciebie:

  • motywacji,
  • konsekwencji,
  • systematyczności.

Skuteczna dieta nie cechuje się rygorystycznymi zasadami, ale przemyślaną zmianą nawyków żywieniowych. Postaw na zdrowy styl życia i stopniowo wprowadzaj dobre nawyki, a też osiągniesz cel. Co ważniejsze: unikniesz efektu jojo. Przy racjonalnej diecie rezultaty pozostaną z tobą na długie lata.

2. Jakie nawyki pomagają w odchudzaniu?

Jeśli stopniowo wprowadzisz nowe nawyki nie tylko do diety, ale również ogólnie do twojego stylu życia, znacznie poprawisz formę organizmu. Tym bardziej, jeśli do tej pory twoje praktyki prowadziły tylko do nadwagi. Postaw na dobre zachowania, które na stałe wpiszą się w twoje życie (a nie tylko do czasu osiągnięcia efektu). W ten sposób zachowasz zdrowie i wymarzoną sylwetkę.

Istnieje wiele nawyków, które pomagają. Jednak podstawowe zasady nie zmieniają się niezależnie od tego, jaki cel przed sobą stawiasz. O najważniejszych z nich przeczytasz poniżej.

 

Regularne odżywianie

Wielu dietetyków uważa, że kilka posiłków dziennie w równych odstępach czasu jest podstawą zdrowego żywienia. Zwykle zachęcają do pięciu, które jesz w ustalonych godzinach.

Dlaczego taka częstotliwość?

Częstsze posiłki przyspieszają przemianę materii, dzięki czemu organizm odkłada mniej tkanki tłuszczowej. Dodatkowym atutem regularności jest sytość. Na bieżąco dostarczasz organizmowi zdrowych kalorii, więc między posiłkami odczuwasz mniejszą ochotę na podjadanie. Pociąg do słodyczy i innych przekąsek nieraz spada diametralnie, dzięki czemu zachowasz estetyczną sylwetkę.

Ponadto szybko odnotujesz, że czujesz się lepiej i masz więcej energii.

 

Owoce i warzywa w dużych ilościach

Wszyscy wiemy, że owoce i warzywa mają zbawienny wpływ na organizm ludzki. Dlatego gdy planujesz zmianę diety, uwzględnij w nowym jadłospisie te dary natury.

Zabrakłoby nam miejsca, jeśli wymienialibyśmy wszystkie zyski, które płyną z jedzenia owoców i warzyw. Ale o najważniejszych wspomnimy.

Przede wszystkim obfitują w błonnik pokarmowy, dzięki któremu poprawisz proces trawienia. Oprócz tego stanowią bogate źródło witamin, składników mineralnych i przeciwutleniaczy. Wszystkie są niezbędne, jeśli chcesz, aby twój organizm funkcjonował prawidłowo.

 

Zróżnicowana dieta

Na pewno kojarzysz termin „zbilansowana dieta”. Nie kryje się pod nim nic innego, tylko plan żywieniowy, który składa się z różnorodnych produktów. Uwzględnij w swojej diecie zarówno przetwory zbożowe, jak i mięso, ryby, jajka, nabiał, tłuszcze roślinne czy wspomniane już owoce i warzywa.

Dlaczego to takie ważne?

Dobrze zbilansowana dieta dostarczy ci wszelkich mikro i makroelementów, których potrzebuje organizm. Innymi słowy: zapewni zdrowie i dobre samopoczucie.

 

Ograniczenie wysokoprzetworzonych produktów

W sklepach znajdziesz wiele wysokoprzetworzonych wyrobów, które kuszą wygodą i czasem niską ceną. Nie nabieraj się na to, bo zapłacisz własnym zdrowiem. Każdy z tych produktów jest źródłem pustych kalorii i sztucznych substancji, które niszczą organizm.

W ich składzie znajdziesz nie tylko masę cukru, ale również tłuszczu (typu trans) oraz wiele wzmacniaczy smaku czy konserwantów. Wszystko to łączy się w wyrób, który z jednej strony sprzyja nadwadze, a z drugiej szkodzi zdrowej równowadze twojego organizmu.

 

Mniejsze tempo jedzenia

Już wiele lat temu naukowcy odkryli, że jeśli jemy wolniej, zjadamy mniejsze posiłki. Wynika to z faktu, że informacja o sytości dociera z żołądka do mózgu dopiero po około 20 minutach. Gdy jesz wolniej, po prostu nie zdążysz się przejeść.

Ponadto gdy przeżuwasz posiłek dłużej, enzymy trawienne działają sprawniej.

 

Zmiana małych, ale istotnych nawyków

Nie każdy wie, że wystarczy kilka drobnych zmian, dzięki którym poprawimy kondycję organizmu. Nie smaż posiłków, tylko je piecz. Ogranicz ilość soli i cukru. Wymień proste produkty zbożowe na te z pełnego przemiału.

Każda z tych drobnych decyzji sprawia, że jesz zdrowiej.

 

Odpowiednie nawadnianie

Powiedzieć, że woda jest bardzo ważna dla organizmu, to nic nie powiedzieć.

Woda jest naszym źródłem życia i dziennie potrzebujemy jej odpowiedniej ilości. Tylko w ten sposób nasze organizmy sprawnie funkcjonują. Woda odpowiada za transport substancji odżywczych i bierze udział w licznych procesach, które zachodzą w ciele.

Ponadto przyspiesza przemianę materii, dlatego pij przynajmniej 2 litry dziennie. W czasie upałów lub jeśli jesteś sportowcem, pij jeszcze więcej. Wysiłek fizyczny sprawia, że tracisz zapasy płynów.

 

Aktywność fizyczna

Nawet jeśli przestrzegasz najlepszej możliwej diety, wprowadź do swojego życia odpowiednią ilość wysiłku fizycznego. W ten sposób wzmocnisz efekt odchudzania, a dodatkowo zadbasz o zdrowie i samopoczucie. Nie od dziś wiemy, że regularne treningi poprawiają humor oraz kondycję (zarówno fizyczną, jak i psychiczną).

Pamiętaj: gdy planujesz odchudzanie, liczy się dobry plan. Jednak nie tylko on jest ważny. Estetyczna sylwetka i zdrowie są efektem zdrowych nawyków, które wprowadzisz w życie — nie tylko suchego liczenia kalorii. Dlatego zmiana stylu życia jest równie ważna, co zmiana diety.

3. Odchudzanie bez tajemnic — fakty i mity

Odchudzanie stało się popularnym tematem. Z jednej strony jest to dobra wiadomość, ale z drugiej pojawiają się problemy. Bowiem nie każda informacja, którą usłyszysz lub znajdziesz na własną rękę, pokrywa się z rzeczywistością. Wokół odchudzania narosło wiele mitów, z którymi rozprawimy się poniżej. Potwierdzimy też kilka prawd, dzięki którym szybciej zrzucisz wagę.

 

Mity

Jeden z najpopularniejszych mitów o odchudzaniu dotyczy głodówek. Uchodzą za najlepszy sposób na utratę wagi.

Mimo że tak drastyczna forma redukcji przynosi korzyści, okupujesz je ogromnym ryzykiem. Organizm traktuje brak lub bardzo małe ilości posiłków jako ogromne zagrożenie. Ratuje się przed nim tak, że oszczędza energię gdzie tylko potrafi. Często wynikiem głodówki jest zaburzona praca narządów wewnętrznych i tzw. efekt jojo. Znowu przybierasz na wadze, ponieważ organizm po głodówce nadrabia wszelkie straty energii.

Kolejnym znanym mitem jest wymówka, że nadwaga wynika z uwarunkowań genetycznych. Wedle badań naukowców genetyczne przyczyny otyłości dotyczą tylko drobnego procenta społeczeństwa.

W prawie wszystkich przypadkach my sami odpowiadamy za taki stan rzeczy. Do nadwagi prowadzi wiele lat złych nawyków. Jeśli źle się odżywiasz, nie pamiętasz o aktywności fizycznej i prowadzisz antyzdrowotny tryb życia, prędzej czy później spodziewaj się nadwagi.

 

Fakty

Znasz stwierdzenie: „dieta uniwersalna nie istnieje”? To prawda. Każdą dietę dostosowujemy indywidualnie pod siebie, ponieważ każdy z nas jest inny. Dobry plan żywienia uwzględnia ewentualne choroby i dolegliwości, ilość aktywności fizycznej, upodobania oraz osobisty cel. Dlatego gdy zmieniasz dietę, zawsze bierz pod uwagę swój organizm.

Nieraz słyszymy, że aktywność fizyczna jest nieodłącznym elementem odchudzania. To również prawda. Mimo że samą dietą też zgubisz zbędne kilogramy, dzięki aktywności fizycznej zrobisz to dużo szybciej.

Ponadto ruch jest ważny nie tylko ze względu na odchudzanie. Daje gwarancję dobrego zdrowia i samopoczucia, więc wpisz go na dobre w swój styl życia. Na pewno nie pożałujesz.

4. Podsumowanie

Istnieje jeszcze jeden mit, który dotyczy odchudzania. Wielu ludzi uważa, że wiąże się ono tylko i wyłącznie z negatywnymi doświadczeniami. Ten pogląd wynika z faktu, że sami stosowali złe sposoby na utratę kilogramów. Dieta wcale nie musi być rygorystyczna.

Zdrowa i piękna sylwetka zależy tylko od ciebie i twoich nawyków. Odżywiaj się zdrowo i żyj aktywnie, a odchudzanie w ogóle nie będzie ci potrzebne. Jeśli wprowadzisz u siebie dobre nawyki, idealna waga stanie się trwałym elementem twojego wyglądu, a nie tymczasowym efektem drastycznej diety.

Wiedz jedno: przed podjęciem jakiegokolwiek działania skonsultuj się ze specjalistą. Dopiero później planuj leczenie lub zmianę diety. Dostosuj je indywidualnie do ciebie. Nasze organizmy różnią się między sobą, więc powinniśmy to uwzględniać we wszystkich działaniach.

 

Zmaksymalizuj efekty diety i treningu! Pamiętaj, że możesz skorzystać z pomocy dyplomowanych specjalistów Just be FIT, którzy przygotują dla ciebie indywidualny plan żywieniowy i treningowy. Dzięki wyraźnym instrukcjom spełnisz marzenia o idealnej sylwetce o wiele szybciej i zdrowiej!

 

Bibliografia:
1. P Flis, D Mehrholz, R Nowicki, W Barańska-Rybak – agro.icm.edu.pl

2.A Koszowska, A Dittfeld, B Zubelewicz-Szkodzińska – Hygeia Public Health, 2019

Jak bardzo podobał ci się artykuł? 🙂

Średnia ocena / 5. Ilość ocen:

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Czas na Ciebie!

Aleksandra Baran

Aleksandra Baran

Dyplomowany dietetyk

Dietetykiem w teorii i w praktyce zostałam 7 lat temu kończąc tytuł inżyniera, a w późniejszym czasie również i magistra dietetyki na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie. Od tamtego czasu po dzień dzisiejszy szkolę się i zdobywam nową wiedzę i umiejętności głównie z dietetyki sportowej i suplementacji, żywieniu w chorobach autoimmunologicznych.

Posted in Odchudzanie, Porady dietetyczne, Zdrowie