Jak skutecznie zmotywować się i wytrzymać na diecie?

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest motywacja.
  • Jak wyznaczyć sobie cel.
  • Czy plan działania się sprawdza.

Nie wystarczy tylko chcieć. Spędzasz w Internecie i na różnych portalach społecznościowych mnóstwo czasu. Oglądasz metamorfozy inny ludzi i zastanawiasz się jak oni to zrobili, jak osiągnęli cel idealnej, szczupłej czy umięśnionej sylwetki, skoro Ty od wielu lat podejmujesz wielokrotne, bezskuteczne starania osiągnięcia jej?

Często kurczowo trzymasz się motywacyjnych rad: „chcieć to móc”, „wystarczy tylko chcieć”, które tak naprawdę bez dobrze obranego celu, zorganizowanego planu i silnej woli w jego realizacji, znaczą jedynie puste słowa, które nie pomogą Ci osiągnąć pięknej, smukłej sylwetki. Co zrobić, aby w końcu Ci się udało? Jak to jest z tą naszą motywacją i silną wolą? Co robić, aby podtrzymać je przez cały proces trzymania diety?

SPIS TREŚCI:
1. Motywacja
2. Cel
3. Plan działania
4. Podsumowanie

Plan dietetyczny i treningowy online

1. Motywacja

Zacznijmy od tego czym jest motywacja. Pojęcie to definiuje się jako wszelkie mechanizmy odpowiedzialne za uruchomienie, ukierunkowanie, podtrzymanie i zakończenie działania. Motywacja towarzyszy nam więc podczas każdego etapu zmiany. Jest ona elementem, który pozwoli Ci rozpocząć dietę. Będzie Ci towarzyszyć przez cały proces odchudzania, tylko że z różną intensywnością, czasami może też słabnąć. Na takie momenty musisz się przygotować! Jeśli wmawiasz sobie po paru dniach czy tygodniach stosowania diety odchudzającej, że jednym z powodów rezygnacji i zaniechania kontynuacji procesu odchudzania, był brak wystarczającej motywacji do działania, to niestety jesteś w błędzie.

Nie zabrakło Ci motywacji a jedynie silnej woli, czyli czynnika odpowiedzialnego za pośredniczenie między intencją („chceniem”) osiągnięcia celu a jego realnym skutecznym realizowaniem. Osoby, u których silna wola jest na wysokim poziomie, potrafią zrezygnować lub ograniczyć jednorazowe przyjemności, ponieważ są skoncentrowani na osiągnięciu większego celu, oddalonego w czasie i mają tą świadomość, że bycie konsekwentnym w działaniu jest kluczowe do zrealizowania jakichkolwiek celów w życiu.

Ponadto, osoby te cieszą się z podjętego wyzwania i sprawia im to w jakimś stopniu przyjemność- pozytywne nastawienie podczas procesu odchudzania sprzyja w dużej mierze powodzeniu procesu i uzyskaniu pożądanych efektów.

2. Cel

Kolejnym bardzo ważnym aspektem, podczas wdrażania procesu odchudzania lub jakiegokolwiek innego procesu pozwalającego Ci uzyskać upragnioną sylwetkę, jest prosty, mierzalny, osiągalny i określony w czasie cel. W jednym z badań na temat motywacji do odchudzania u osób z nadwagą i otyłością, naukowcy odkryli, że ankietowani z uwagi na brak jasno określonego celu i chęci utraty masy ciała, w krótkim czasie zniechęcali się i rezygnowali z odchudzania się, pomimo, iż w subiektywnej ocenie uważali się za osoby cierpliwie dążące do określanego celu [1]. Zgodnie z tym, proces rozpocznij od wyznaczenia prawidłowo swojego celu.

 

CEL:

  • prosty, np. redukcja masy ciała – nic dodać nic ująć- zmniejszenie masy ciała lub obwodów.
  • mierzalny, np. przez miesiąc utrata masy ciała 3 kg – sformułowany tak, abyśmy w prosty, szybki sposób, za pomocą liczb mogli ocenić stopień jego realizacji.
  • osiągalny – cel zbyt ambitny np. zrzucenie 10kg w miesiąc, spowoduje, że sami kopiemy pod sobą dołek już na samym początku procesu. Cel musi być rzeczywiście przez nas do osiągnięcia!
  • określony w czasie– cel powinien mieć dokładnie określony horyzont czasowy, w jakim go zrealizujemy, np. 1 miesiąc.

Pamiętaj, że jeżeli brak Ci silnej woli w działaniu, najlepiej abyś rozpoczął od celów krótkotrwałych, które będziesz mógł w szybszym czasie ocenić. Poczujesz dzięki temu dumę, napęd do podjęcia kolejnego działania i samozadowolenie!

3. Plan działania

Zaplanuj cały proces do A do Z. Stwórz plan działania, który pomoże Ci efektywnie osiągnąć wymarzony cel. Dla przykładu zamierz, jakie posiłki będziesz spożywać, w które dni będziesz robić zakupy, oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie na energię, uwzględniając deficyt kaloryczny i zaplanowaną aktywność fizyczną w ciągu tygodnia.

Jeśli, nie wiesz, jak to zrobić, nie martw się, zgłoś się do nas! W Just be FIT nasi dietetycy kompleksowo obliczą Twoje dzienne zapotrzebowanie, indywidualnie dla Twoich potrzeb i przygotują zbilansowany, urozmaicony i smaczny jadłospis, według Twoich preferencji smakowych, nastawiony na osiągany przez Ciebie cel.

4. Podsumowanie

  1. Zaplanuj prawidłowo swój cel
  2. Zaprojektuj idealny plan działania
  3. Podejdź do tego poważnie- bądź konsekwentny w działaniu, zniszcz swojego wewnętrznego lenia!
  4. Ciesz się tym wyzwaniem i myśl pozytywnie!

 

Bibliografia:
1. Magdalena Zegan, Ewa Michota-Katulska, Ewa Jagodzińska, Beata Sińska. Motywacja do odchudzania u osób z nadwagą i otyłością, Endokrynol. Otył. Zab. Przem. Mat 2010;6(2):85-92.
2. Patrycja Kłósek, Motywacja pacjentów do utraty masy ciała podczas kuracji odchudzającej, Forum Zaburzeń Metabolicznych 2015;6(1):14-24.

Jak bardzo podobał ci się artykuł? 🙂

Średnia ocena / 5. Ilość ocen:

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Czas na Ciebie!

Aleksandra Baran

Aleksandra Baran

Dyplomowany dietetyk

Dietetykiem w teorii i w praktyce zostałam 7 lat temu kończąc tytuł inżyniera, a w późniejszym czasie również i magistra dietetyki na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie. Od tamtego czasu po dzień dzisiejszy szkolę się i zdobywam nową wiedzę i umiejętności głównie z dietetyki sportowej i suplementacji, żywieniu w chorobach autoimmunologicznych.

Posted in Odchudzanie, Porady dietetyczne, Zdrowie