Dokucza ci ból pleców lub kręgosłupa? Oto 5 faktów, o których musisz wiedzieć

Z artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego ból pleców to powszechny problem.
  • Dlaczego odpoczynek rzadko pomaga.
  • Jaki rodzaj pracy znacznie przyczynia się do powstania bólu.

Jeśli plecy ci dokuczają i czujesz ból, wiedz, że nie stanowisz wyjątku. Większość ludzi przynajmniej raz w życiu doświadczyła bólu grzbietu, sztywności albo napięcia w okolicach kręgosłupa. Jednak pomimo popularności dolegliwości te bywają niebezpieczne. Jeśli je zignorujesz, ryzykujesz pojawieniem się poważniejszych problemów, np. stanów zapalnych, przepukliny, uszkodzenia krążków międzykręgowych i zwyrodnień kręgosłupa.

Nie niszcz sobie zdrowia! Poznaj przyczyny, które pomagają w narodzinach bólu pleców i zwalcz je w zarodku. Wszystkie informacje znajdziesz w artykule.

SPIS TREŚCI:
1. Ból pleców to powszechny problem
2. Boli pomimo braku przyczyny
3. Ergonomia nie jest tak ważna
4. Rodzaj pracy znacznie przyczynia się do powstania bólu
5. Odpoczynek rzadko pomaga

 

Plan dietetyczny i treningowy online

 

Odpowiedni trening i dieta wpływa nie tylko na sylwetkę, ale również rozwiązuje wiele problemów zdrowotnych. Niezależnie od twojego celu, zgłoś się do dyplomowanych specjalistów z Just be FIT, a stworzą dla ciebie indywidualny plan treningowy i żywieniowy. Podejście „szyte na miarę” gwarantuje ci dużo szybsze efekty płynące wysiłku.

 

1. Ból pleców to powszechny problem

Wiesz, że wedle statystyk z bólem pleców zmaga się 80% ludzi? Okazuje się, że wielu z nas doświadczyło tego problemu — przede wszystkim jeśli chodzi o dolny odcinek grzbietu. Jednak ból bólowi nie równy. Różni się natężeniem, rodzajem i czasem trwania.

Zdarza się, że ból jest bardzo silny i krótkotrwały. Innym razem pozostaje z tobą na dłużej, bo utrzymuje się nawet przez kilka miesięcy. Drugi przypadek wzbudza szczególny niepokój, ponieważ bardzo często świadczy o poważniejszym problemie. Ponadto wpływa negatywnie na samopoczucie, bo ogranicza ruchy, utrudnia pracę i obniża jakość życia. W efekcie czujesz coraz większą frustrację.

Dlatego jeśli ból pleców pozostaje z tobą kilka miesięcy, udaj się do lekarza. Potrzebujesz szybkiej diagnozy i odpowiedniego leczenia. Na taki ból nie pomoże przerwa od treningu, zabieg fizjoterapeutyczny czy lek przeciwbólowy.

2. Boli pomimo braku przyczyny

Nagminnie zdarza się, że lekarz nie znajduje przyczyny bólu pleców. Prawie 9 na 10 przypadków nie wykazuje znaczących zmian w obrazie RTG grzbietu, a to przede wszystkim na nim opiera się diagnoza lekarska.

Wiedz jednak, że obraz rentgenowski nie jest w 100% dokładną metodą badania. Nie objaśni wszystkiego, z czym mierzą się twoje plecy. Ponadto w diagnostyce nieraz popełniane są zaniedbania. Nie jest to przyjemna informacja, ale tłumaczy, dlaczego tak wielu ludzi nie poznaje przyczyny swojego bólu.

3. Ergonomia nie jest tak ważna

Kojarzysz przepisy BHP, które mówią o tym, w jaki sposób powinieneś siedzieć lub wykonywać swoje obowiązki w pracy? Wiele z nich ma na celu ochronę twoich pleców i są skuteczne — ale tylko jako działanie prewencyjne.

Znaczy to tyle, że jeśli już odczuwasz ból, ergonomia niewiele pomoże.

Dobra postawa na pewno się przydaje, ale nie zniweluje dolegliwości. Na świecie żyje wiele osób, które mają idealną, wyprostowaną sylwetkę i cierpią na ból pleców. Żyje też wielu takich, którzy wyhodowali sobie wady postawy, ale bólu nie odczuwają.

Jaki z tego wniosek? Jeśli przyzwyczaisz się do złej postawy lub nieprawidłowego wykonywania pracy, zmiana nawyków nie przyniesie ulgi, gdy pojawi się ból.

4. Rodzaj pracy znacznie przyczynia się do powstania bólu

Mimo że ergonomia pracy ma nikły wpływ na ból pleców, to już rodzaj wykonywanych obowiązków wręcz przeciwnie. Badania pokazują, że jeśli w pracy dźwigasz ciężkie rzeczy (np. paczki lub materiały budowlane), istnieje duża szansa pojawienia się bólu.

Aż 40% osób, które wykonują podobne zawody, skarży się na problemy z plecami. Co więcej — ból pleców pojawiał się o 25% częściej, jeśli dźwigali ciężary, które ważyły więcej niż 20 kg.

Na ten rodzaj dolegliwości istnieje jednak rozwiązanie. Ćwiczenia, które wzmacniają mięśnie core, wykazują tutaj dużą skuteczność. Okazuje się, że dzięki mocnym mięśniom w tym sektorze ciała ograniczysz ryzyko wystąpienia bólu.

Dlaczego? Ponieważ mięśnie środka stabilizują grzbiet. Wzmocnij je, a nie obciążysz tak bardzo pleców, gdy dźwigasz ciężary.

5. Odpoczynek rzadko pomaga

Większość z nas myśli tylko i wyłącznie o odpoczynku, gdy czuje ból. Jednak w przypadku bólu pleców nie jest to najlepsze rozwiązanie.

Kiedy odpoczywasz, twoje mięśnie słabną, ponieważ nie dostarczasz im wyzwań. To samo dzieje się z mięśniami, które chronią plecy. W efekcie wystawiasz grzbiet na dodatkowe obciążenia, bo zanika jego wsparcie.

Traci stabilizację, co przyczynia się do pogłębiania problemów, a nie ich eliminacji.

 

Pamiętaj: odpowiedni trening i dieta wpływa nie tylko na sylwetkę, ale również rozwiązuje wiele problemów zdrowotnych. Niezależnie od twojego celu, zgłoś się do dyplomowanych specjalistów z Just be FIT, a stworzą dla ciebie indywidualny plan treningowy i żywieniowy. Podejście „szyte na miarę” gwarantuje ci dużo szybsze efekty płynące wysiłku.

 

Bibliografia:
1. AJNR Am J Neuroradiol. 2015 Apr;36(4):811-6. doi: 10.3174/ajnr.A4173. Epub 2014 Nov 27

2. Deskbound: Standing Up to a Sitting Worldby Kelly Starrett, JulietStarrettand Glen Cordoza, 2016 by VictoryBelt Publishing, Inc., 2016

Jak bardzo podobał ci się artykuł? 🙂

Średnia ocena / 5. Ilość ocen:

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Czas na Ciebie!

Marcin Lubera

Marcin Lubera

Trener personalny

Jestem personalnym trenerem medycznym, legitymowanym instruktorem sportu. Specjalistą do spraw diety i żywienia, oraz wielkim promotorem aktywności fizycznej. Moja przygoda jako trenera trwa już ponad 10 lat. Przez ten czas udało mi się przygotować do zawodów kulturystycznych, przebiec maraton, oraz osiągać świetne wyniki w różnych dziedzinach sportu.

Posted in Porady treningowe, Zdrowie