Mamy nadzieję, że spodoba Ci się ten artykuł.Jeżeli potrzebujesz pomocy dietetyka i trenera kliknij tutaj!
przeziębienie co robić

Złapało cię przeziębienie? Sprawdź, co jeść, aby szybciej wrócić do zdrowia!

Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Z artykułu dowiesz się:

  • Co robić podczas przeziębienia
  • Co jeść, a czego nie jeść przy przeziębieniu
  • Czy zdrowe odżywianie pomoże zapobiec przeziębieniom

Pomimo wszelkich starań i tak dopadła cię infekcja?

Wiedz, że oprócz leków z apteki, masz do wyboru naturalną obronę. Chodzi oczywiście o dietę, która wesprze cię w przejściu przez ten trudny okres. Odpowiednia żywność podniesie twoją odporność i sprawi, że organizm będzie miał siłę do walki z przeziębieniem.

Przeczytaj artykuł i poznaj produkty, dzięki którym szybciej wrócisz do zdrowia.

SPIS TREŚCI:
1. Dieta — ogólne porady w okresie przeziębienia
2. Produkty, które wesprą cię w powrocie do zdrowia
3. Produkty niewskazane podczas przeziębienia
4. Podsumowanie

Co chcesz osiągnąć?

Wybierz swój cel, który chcesz wspólnie z nami osiągnąć

Dzięki odpowiedniej diecie zadbasz o zdrowie nie tylko podczas infekcji, ale również przez cały rok. To samo tyczy się aktywności fizycznej. Nie wiesz, jak zacząć? Skorzystaj z pomocy dyplomowanych specjalistów Just be FIT. Ułożą dla ciebie indywidualny plan treningowy i żywieniowy. Trzymaj się wytycznych, a osiągniesz cel o wiele szybciej!

1. Dieta — ogólne porady w okresie przeziębienia

Organizm na różne sposoby sygnalizuje, że walczy z infekcją. Jednym z najważniejszych przejawów tej walki jest gorączka. Wbrew pozorom to pozytywny znak. Świadczy o tym, że organizm się nie poddaje.

Do innych przejawów infekcji zaliczamy katar, kaszel, czasem bóle głowy.

Jeśli zaś chodzi o dietę, przede wszystkim uwzględnij w niej produkty, które wesprą organizm w walce z przeziębieniem. Odpowiednie odżywianie jest w tym okresie bardzo ważne. Nawet jeśli twój apetyt obniżył się z powodu infekcji, jedz regularnie.

Stawiaj na lekkostrawne i odżywcze posiłki. To właśnie z nich organizm będzie czerpał energię.

Wiedz, że mały apetyt pokonasz sposobem. Zamiast kilku dużych posiłków w ciągu dnia jedz częściej, ale skromniej.

omega 3 na przeziębienie

2. Produkty, które wesprą cię w powrocie do zdrowia

Podczas przeziębienia przede wszystkim zadbaj o odpowiednie nawodnienie. Pij dużo, dzięki czemu uzupełnisz straty płynów podczas choroby. Oprócz tego dobrym wyborem będą produkty, które pomogą ci pozbyć się zalegającej flegmy.

Poniżej znajdziesz listę żywności, która usprawni twoją walkę z przeziębieniem.

Gorące napoje

Wiele wskazuje na to, że ciepłe napoje łagodzą ból gardła oraz zmniejszają przekrwienie. Co więcej, udrażniają drogi oddechowe, czyli odblokowują nos. Dlatego podczas przeziębienia uwzględnij w swojej rutynie zarówno herbatę, jak i lekko podgrzaną wodę (np. z miętą i/lub z cytryną).

Liczy się również rodzaj napoju.

W czasie choroby raczej unikaj czarnej herbaty oraz kawy. Nie mają w sobie nic, co pomogłoby ci przezwyciężyć chorobę. Wybierz herbatę białą, zieloną lub napary ziołowe. Dobra będzie też woda z dodatkami, o której już wspomnieliśmy.

Kwasy omega 3

Najważniejszą rolą kwasów omega 3 w czasie przeziębienia jest działanie przeciwzapalne. Chronią organizm przed szkodliwymi czynnikami.

Najlepszych źródłem kwasów tłuszczowych omega 3 są tłuste ryby morskie. Zadbaj, aby znalazły się w twojej diecie. Poza tym sięgnij również po olej lniany, orzechy włoskie lub nasiona chia. Wszystkie zawierają kwas omega 3.

Lekkostrawne białko

Proteiny nie służą jedynie jako budulec mięśni. Organizm potrzebuje ich również w procesie regeneracji. Dlatego nie zapomnij o pełnowartościowych źródłach białka w diecie. Najlepiej takich, które są lekkostrawne.

W tej roli świetnie sprawdzą się drób i ryby, także jajka (gotowane).

przeziębienie a miód czosnek i imbir

Miód, czosnek i imbir, czyli naturalne antybiotyki

Ludzie od dawna stosowali miód w celach leczniczych. Uchodzi on za naturalny antybiotyk nie bez powodu. Ma bardzo silne działanie bakteriobójcze oraz zawiera bogactwo witamin i minerałów. Ponadto wedle niektórych badań miód skutecznie łagodzi kaszel.

Jeśli poszukujesz naturalnego źródła witalności i zdrowia, sięgnij po miód!

Kolejnym świetnym i naturalnym lekiem jest imbir.

Korzeń imbiru działa przeciwzapalnie, przeciwwirusowo i przeciwbakteryjnie. Najlepiej dodawaj go do herbaty, a stworzysz prawdziwy napój leczniczy. Pamiętaj jednak, że tylko świeży imbir ma te właściwości. Wersja sproszkowana jest ich pozbawiona.

I finalnie — czosnek.

Lecznicza historia czosnku liczy sobie kilka tysięcy lat. Nie na darmo, ponieważ zawiera dużą ilość antyoksydantów, szereg witamin i minerałów oraz związki śluzowe i siarkowe. Pomaga nie tylko w walce z przeziębieniem, ale także z innymi chorobami (np. nowotworami czy miażdżycą).

Owoce i warzywa

Dieta bez owoców i warzyw staje się dietą ubogą. Szczególnie podczas choroby, kiedy najbardziej potrzebujesz witamin i minerałów zawartych w tych darach natury.

Postaw na najbardziej przyswajalną wersję warzyw i owoców. Dzięki temu organizm, który walczy z infekcją, szybciej wykorzysta zawarte w nich minerały.

Jak to zrobisz?

Owoce jedz tradycyjnie lub zmiksuj do postaci pysznego smoothie (sprawdzi się również z warzywami). W przypadku warzyw raczej wybierz wersję duszoną lub gotowaną na parze, zamiast surowych. Są od tej zasady wyjątki, np. papryka czerwona, która w formie surowej zawiera ogromną ilość witaminy C.

Gdy wybierasz owoce i warzywa w sklepie, zwracaj uwagę na kolor. Ciemna, intensywna barwa świadczy o tym, że zawierają bardzo dużo antyoksydantów. Właśnie takie wybieraj.

Rosół

Okazuje się, że domowe sposoby na zachowanie zdrowia całkiem nieźle się sprawdzają. Bulion na mięsie i warzywach jest bogatym źródłem elektrolitów, minerałów i witamin. Wszystkie są bardzo ważne, ponieważ podczas choroby zwiększa się zapotrzebowanie na mikroelementy.

Ponadto rosół dobrze wypada w badaniach. Wyniki testów wskazały, że to tradycyjne danie zwalcza stany zapalne w gardle, utrzymuje wilgotność kanałów nosowych oraz dobrze nawadnia.

Wniosek? Nie żałuj sobie rosołu podczas choroby.

Woda

O tym, jak ważne jest nawodnienie, już wspominaliśmy. W gorączce organizm dużo szybciej traci płyny, więc regularnie je uzupełniaj. Najlepiej i najprościej zrobisz to wodą, dlatego znajduje się na tej liście.

przeziębienie a fast food

3. Produkty niewskazane

Wiesz już, co pomoże ci podczas przeziębienia. Teraz sprawdźmy, co może ci zaszkodzić.

Poniżej znajdziesz krótką listę produktów, które są niewskazane w czasie infekcji.

Fast food

Szybie dania — czy to z restauracji, czy z marketu — zawierają ogromną ilość tłuszczy trans. Dzięki temu tak wyraziście smakują.

Problem polega na tym, że owe tłuszcze obniżają ilość cholesterolu HDL (dobrego) i sprzyjają stanom zapalnym. Są zupełnym przeciwieństwem tego, czego potrzebujesz, gdy walczysz z przeziębieniem.

Słodkie przekąski

Kiedy chorujesz, twój organizm jeszcze bardziej potrzebuje pełnowartościowej żywności. Pełnowartościowej, czyli takiej, która zawiera bogactwo witamin i minerałów. W słodyczach znajdziesz jedynie masę cukru i szkodliwych tłuszczy.

W niczym ci nie pomogą, prędzej zaszkodzą.

4. Podsumowanie

Odpowiednia dieta jest gwarancją zdrowia nie tylko podczas przeziębienia. Jednak w czasie infekcji staje się jeszcze ważniejsza, ponieważ zwiększa się zapotrzebowanie na pełnowartościowe składniki odżywcze, dzięki którym organizm ma siłę do walki.

Wdroż do jadłospisu produkty, o których mówiliśmy w artykule, a o wiele szybciej wrócisz do zdrowia. Nie zapominaj też o odpoczynku — jest równie ważny.

 

Plan dietetyczny i treningowy online

Pamiętaj: dzięki odpowiedniej diecie zadbasz o zdrowie nie tylko podczas infekcji, ale również przez cały rok. To samo tyczy się aktywności fizycznej.

Nie wiesz, jak zacząć? Skorzystaj z pomocy dyplomowanych specjalistów Just be FIT. Ułożą dla ciebie indywidualny plan treningowy i żywieniowy. Trzymaj się wytycznych, a osiągniesz cel o wiele szybciej.

Jak bardzo podobał ci się artykuł? 🙂

Średnia ocena / 5. Ilość ocen:

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Czas na Ciebie!

Dorota Szczypka

Dietetyk kliniczny

Jestem magistrem dietetyki klinicznej z obszerną wiedzą oraz doświadczeniem w zakresie chorób klinicznych.

Posted in Porady dietetyczne, Zdrowie | Tagged , , ,

Najnowsze artykuły:

Plan dietetyczny i treningowy online