Jak zamienić kawę na coś zdrowszego? 9 pomysłów

Z artykułu dowiesz się:

  • O najciekawszych herbatach, które warto wypróbować.
  • Czym jest kawa z cykorii.
  • O naszych 9 pomysłach jak zamienić kawę.

Kochasz kawę i nie wyobrażasz sobie życia bez niej — to zrozumiałe. Wielu ludzi poparłoby twoje przekonanie. Jednak kawa oprócz właściwości pobudzających ma również wady, o których nie każdy wie. Zawarta w niej kofeina rozdrażnia i przyczynia się do większego uczucia stresu. W połączeniu z problemami dnia codziennego może sprawić, że nie wytrzymasz presji.

To jeszcze nie wszystko. Kawa spożywana na czczo nieraz powoduje problemy żołądkowe — szczególnie u wrażliwszych ludzi.

Powyższe efekty uboczne występują tym częściej, im więcej kawy pijesz. Dlatego wybierz lepsze samopoczucie i ogranicz lub całkowicie zrezygnuj z ulubionego napoju. Rozumiemy, że to trudne, więc przygotowaliśmy listę zamienników dla tradycyjnej kawy. Dzięki temu nie musisz rezygnować z codziennego rytuału. Zmień go na taki, który sprzyja twojemu zdrowiu.

Artykuł podpowie ci, co masz do wyboru.

SPIS TREŚCI:
1. Herbaty
2. Kawa z cykorii
3. Inne napoje
4. Podsumowanie

 

Plan dietetyczny i treningowy online

 

Zarówno nawyki żywieniowe, jak i aktywność fizyczna, są bardzo ważne w walce o lepsze zdrowie i piękniejszą sylwetkę. Zmaksymalizuj efekty wysiłku i zgłoś się po pomoc do dyplomowanych specjalistów z Just be FIT. Stworzą dla ciebie indywidualny plan dietetyczny i treningowy, który zdrowo i szybko doprowadzi cię do celu

 

1. Herbaty

Herbata to naturalne źródło pobudzenia i nie ma tylu efektów ubocznych, co kawa. Jedną z głównych zalet naparów ziołowych jest ich ogromny wybór — na pewno znajdziesz gatunek, który przypadnie ci do gustu. Ponadto niektóre herbaty dorównują kawie pod względem właściwości pobudzających.

Poniżej znajdziesz najciekawsze z nich.

 

Matcha

Matcha to bardzo silna wersja zielonej herbaty. Jak powstaje? Liście herbaty najpierw gotują się na parze, potem suszą, by finalnie producent zmielił je na proch.

Właśnie w takiej formie kupujesz Matchę.

Pij ją regularnie, a obniżysz ciśnienie krwi. Ponadto pobudzisz się dzięki dużej zawartości L-teaniny (herbacianego odpowiednika kofeiny). Jednak ze względu na tę substancję Matcha nie nadaje się do picia na czczo i lepiej nie wybieraj jej, jeśli unikasz stymulantów.

Jej dodatkowym plusem jest to, że zawiera mnóstwo antyoksydantów.

 

Yerba Mate

Yerba Mate to kolejny rodzaj herbaty, który cechuje się bardzo dużą zawartością kofeiny (jednak mniejszą, niż Matcha). Z tego powodu Yerba zebrała wokół siebie duże grono zwolenników, którzy wybierają ją zamiast kawy.

Nie rezygnuj z porannej dawki kofeiny, jeśli nie chcesz — po prostu wybierz Yerba Mate.

Herbata powstaje z suszonych liści llex paraguriensis, czyli drzewa z południowej ameryki. Ma bardzo specyficzny smak, do którego musisz się przyzwyczaić. Wielu ludzi kojarzy jej zapach z petami papierosów.

Mimo to w jednej filiżance znajdziesz aż 80 mg kofeiny, a ponadto Yerba jest źródłem takich substancji jak:

  • ryboflawina,
  • tiamina,
  • witamina C i E,
  • fosfor,
  • żelazo,
  • wapń
  • i inne.

 

Chai

Herbata Chai jest odmianą czarnej herbaty, w której znajdują się również zioła. W przeciwieństwie do poprzedniczek nie zawiera dużej dawki kofeiny (filiżanka herbaty ma jej zaledwie 50 mg), ale mimo to wyróżnia się swoim działaniem.

Wedle badań Chai znacznie poprawia czujność, a ponadto zapobiega chorobom serca. Co więcej, dzięki procesowi fermentacji posiada silne działanie antyoksydacyjne.

Łatwo rozpoznasz napar, ponieważ ma mocny smak oraz przyjemny zapach.

Tradycyjnie Chai pije się z dodatkami, które nieco łagodzą jego dominujący charakter. Dodaj do herbaty cynamon, świeży imbir, wanilię czy też kombinację kilku przypraw — zależy od przepisu.

 

Rooibos

Rooibos jako jedyna z wymienionych herbat nie zawiera kofeiny. Co więcej, ma bardzo niską zawartość przeciwutleniaczy taninowych, co dodatkowo odróżnia ją od poprzedniczek i od kawy. Mimo że na pierwszy rzut oka brak tych substancji wygląda na minus, są tacy, którzy upatrują w nim zalet.

Dla przykładu: niektórzy naukowcy donoszą, że Rooibos przeciwdziała chorobom serca i zapobiega nowotworom.

A jak smakuje?

Wyróżnia się lekkimi i słodkawymi owocowymi nutami smakowymi. Taki charakter herbaty sprawia, że świetnie sprawdzi się w roli napoju deserowego. Ponadto dobrze gasi pragnienie — w Afryce (kraju, z którego pochodzi Rooibos) to ogromna zaleta.

2. Kawa z cykorii

Teraz propozycja dla tych, którzy chcieliby „mieć ciastko i zjeść ciastko”. Nie rezygnuj z kawy — przerzuć się na zdrowszą alternatywę.

Kawa z cykorii powstaje niemal tak samo, jak tradycyjna. Jedyna różnica polega na tym, że zamiast ziaren kawy do jej produkcji służy korzeń cykorii. Wytwórca ścina go, opala i mieli. Efekt wygląda podobnie do tradycyjnej kawy — zaparzasz ją i pijesz.

Smaki również są do siebie podobne.

Jednak najważniejsze jest to, że kawa z cykorii nie zawiera kofeiny. Nie jest stymulantem. Posiada za to dużą ilość inuliny, a ta poprawia pracę jelit i woreczka żółciowego, dzięki czemu sprzyja trawieniu tłuszczy.

3. Inne napoje

Poza różnymi herbatami i kawą z cykorii masz do wyboru także alternatywne napoje — niektóre bardziej znane, inne mniej. Każdy na swój sposób zastąpi kawę w codziennym rytuale.

 

Złote mleko

Pod tą nazwą kryje się bardzo ciekawy napój, który zyskuje coraz większą popularność. Złote mleko powstaje dzięki przyprawom takim jak: kurkuma, cynamon, imbir, kardamon, wanilia, pieprz czarny i miód. Pierwszej, czyli kurkumie, zawdzięcza swój złocisty kolor.

Złote mleko działa przeciwzapalnie i rozgrzewa organizm. Jest najbardziej kalorycznym napojem z tej listy, ale odnajdzie swoje miejsce nawet w diecie odchudzającej, np. jako ciepły, płynny deser.

Napój przygotowuj najlepiej na mleku 3,2%, ponieważ w przeciwieństwie do beztłuszczowego zawiera witaminy z grupy ADEK.

Jak to zrobisz? Przepis jest bardzo prosty. Potrzebujesz:

  • szklanki mleka
  • ½ łyżeczki kurkumy
  • ¼ łyżeczki cynamonu
  • ⅛ łyżeczki imbiru
  • szczypty czarnego pieprzu
  • miodu do smaku.

Dodaj wszystkie składniki do mleka, podgrzewaj je i mieszaj. Rób to do momentu, w którym uzyskasz jednolitą konsystencję napoju i temperaturę, która ci odpowiada.

 

Woda cytrynowa

W kontraście do oryginalnego złotego mleka woda cytrynowa wydaje się zupełnie zwyczajna. Mimo to świetnie zastąpi poranną kawę, ponieważ nie zawiera kofeiny ani kalorii. W zamian dostarcza organizmowi dużą dawkę witaminy C.

Pełni ona bardzo ważną funkcję w organizmie. Chroni przed wolnymi rodnikami i zwiększa ogólną odporność. Ponadto witamina C bierze udział w wytwarzaniu struktur kolagenowych, czyli utrzymuje elastyczność skóry i sprawia, że stawy lepiej funkcjonują.

Wodę z cytryną w łatwy sposób zmodyfikujesz. Dodaj do niej miętę, aloes lub miód, a jeszcze lepiej odpowie twoim gustom.

 

Napój na bazie octu jabłkowego

Ocet jabłkowy cieszy się popularnością ze względu na swoje właściwości zdrowotne. Jak powstaje? W wyniku fermentacji jabłek wydziela się kwas jabłkowy, który jest bazą dla octu.

Spożywaj regularnie kwas jabłkowy, a poprawisz swoją wrażliwość insulinową i obniżysz poziom cukru we krwi — tak pokazują badania. Jednak jest też minus. Kwas jabłkowy w dużym stężeniu szkodzi szkliwu zębów, a nawet potrafi poparzyć usta i gardło.

Dlatego nigdy nie pij octu jabłkowego bez rozcieńczenia! Najprostszy napój na jego bazie zrobisz, gdy do szklanki wody dodasz łyżkę octu. Jeśli smak będzie dla ciebie problemem, dodaj do miksu miód lub inny rodzaj słodzika.

Dobra rada: nawet przy tak dużym rozcieńczeniu kwasu przepłucz usta, gdy go wypijesz. W ten sposób lepiej ochronisz zęby.

 

Kombucha

Ten napój równie dobrze odnalazłby się na liście herbat. To dlatego, że kombucha powstaje w procesie fermentacji czarnej herbaty.

Napój zawiera duże ilości probiotyków, przeciwutleniaczy, a nawet kwasu octowego. Dzięki temu kombucha zmniejsza poziom cholesterolu i cukru we krwi. Wzmacnia też układ odpornościowy.

Jej działanie prozdrowotne potwierdziło wiele badań.

4. Podsumowanie

Nie jest tajemnicą, że kawa uzależnia. Wielu ludzi nie wyobraża sobie poranka bez dawki kofeiny. Jeśli jej zabraknie, czują rozdrażnienie i inne negatywne emocje. Jednak nie każdy wie, że zaspokojenie kofeinowej potrzeby nieraz wywołuje podobny efekt.

Walka z nałogiem jest trudna, ale istnieją sposoby, dzięki którym ją sobie ułatwisz. Zastąp kawę jej zamiennikiem w codziennym rytuale, a mniej odczujesz jej brak. Wybór alternatywnych napojów jest ogromny, więc na pewno znajdziesz taki, który uszczęśliwi cię o poranku.

Już po kilku dniach poczujesz zmianę na lepsze — pod względem samopoczucia i zdrowia.

 

Zarówno nawyki żywieniowe, jak i aktywność fizyczna, są bardzo ważne w walce o lepsze zdrowie i piękniejszą sylwetkę. Zmaksymalizuj efekty wysiłku i zgłoś się po pomoc do dyplomowanych specjalistów z Just be FIT. Stworzą dla ciebie indywidualny plan dietetyczny i treningowy, który zdrowo i szybko doprowadzi cię do celu.

 

Bibliografia:
1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14694010/

Jak bardzo podobał ci się artykuł? 🙂

Średnia ocena / 5. Ilość ocen:

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Czas na Ciebie!

Aleksandra Baran

Aleksandra Baran

Dyplomowany dietetyk

Dietetykiem w teorii i w praktyce zostałam 7 lat temu kończąc tytuł inżyniera, a w późniejszym czasie również i magistra dietetyki na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie. Od tamtego czasu po dzień dzisiejszy szkolę się i zdobywam nową wiedzę i umiejętności głównie z dietetyki sportowej i suplementacji, żywieniu w chorobach autoimmunologicznych.

Posted in Odchudzanie, Porady dietetyczne, Zdrowie