Co to jest ashwagandha? Dlaczego naturalnie poprawia witalność?

Z artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego Ashwagandha naturalnie poprawia witalność.
  • O właściwościach zdrowotnych ashwagandhy.
  • Jak ją stosować, aby zmaksymalizować efekty.

Pędzimy w stronę postępu — to nasza ludzka cecha. Od zawsze szukaliśmy sposobów, dzięki którym wykonamy zadania łatwiej, lepiej i szybciej. Dzięki temu żyjemy dziś w zaawansowanej technologicznie cywilizacji.

Jednak nie tylko na gruncie techniki szukamy ulepszeń. Oglądamy się za nimi także, gdy zerkamy w stronę własnych możliwości. Substancje, które zwiększają naszą wydolność (kawa, suplementy diety, etc.), nie są dziś niczym dziwnym. Zażywamy je, żeby czuć się lepiej i wykonać więcej pracy.

Zalicza się do nich także ashwagandha, ale w przeciwieństwie do większości suplementów ma ogromny atut — jest całkowicie naturalnym wyciągiem roślinnym. Wzmacnia witalność człowieka na wiele różnych sposobów, a dzięki skuteczności zdobywa coraz większą popularność.

Chcesz poznać szczegóły? Z tego artykułu dowiesz się wszystkiego, co niezbędne.

SPIS TREŚCI:
1. Co to jest ashwagandha?
2. Właściwości zdrowotne ashwagandhy
3. Ashwagandha — jak stosować?

Plan dietetyczny i treningowy online

Suplementacja jest dodatkiem do diety, ale nie jej głównym elementem. Jeśli chcesz poprawić swoje zdrowie i wygląd, zaplanuj drogę do celu krok po kroku.

Pomogą ci w tym dyplomowani specjaliści z Just be FIT. Ustalą dla ciebie indywidualny plan treningowy i żywieniowy, dzięki czemu zmaksymalizujesz efekty wysiłku fizycznego i diety.

1. Co to jest ashwagandha?

Ashwagandha jest rośliną z rodziny psiankowatych. Znajdziesz ją także pod nazwą śpioszyn lekarski (withania somnisfera). Z wyglądu nie wyróżnia się niczym szczególnym — jest krzewem, który ma wiecznie zielone liście i rośnie na wysokość maksymalnie 2 metrów. Kwiaty są żółte i drobne, a owoce przypominają czerwone jagody.

Roślina ta występuje naturalnie na terenach strefy subtropikalnej, ale rolnicy uprawiają ją także w klimacie umiarkowanym. Niestety w mniej sprzyjających warunkach ashwagandha utrzymuje się tylko przez rok.

Kiedy mówimy o właściwościach zdrowotnych rośliny, myślimy przede wszystkim o jej korzeniu. To w nim kryją się substancje adaptogenne, które są tak cenne dla organizmu człowieka.

Co to za substancje? Adaptogeny to nietoksyczne związki, które oddziałują na ludzi w pozytywny sposób. Przynoszą efekt w postaci:

  • redukcji stresu oksydacyjnego,
  • poprawy siły witalnej i libido,
  • polepszenia nastroju i samopoczucia,
  • wzmocnienia funkcji poznawczych,
  • poprawy procesów anabolicznych,
  • działania hipoglikemicznego,
  • działania immunomodulacyjnego,
  • działania hepatoprotekcyjnego i antytoksycznego.

2. Właściwości zdrowotne ashwagandhy

Historia tej rośliny sięga 6 tysięcy lat wstecz. Już wtedy ludzie ją znali i wykorzystywali w celach leczniczych. Dlatego jej popularność dorównuje tej, którą szczyci się chiński żeń-szeń.

Ajurweda, czyli medycyna staroindyjska, stosuje korzeń ashwagandhy jako lekarstwo w przypadku wielu problemów zdrowotnych i schorzeń. Dzięki praktykom i doświadczeniu medycy indyjscy odkryli wiele pozytywnych funkcji rośliny. Wśród najważniejszych wymieniają działanie:

  • moczopędne,
  • robakobójcze,
  • ściągające,
  • poprawiające libido (afrodyzjak),
  • narkotyzujące (w nieznacznym stopniu).

Co na to mówi nauka? Wedle badań ashwagandha zawiera glikowitanolidy. Są to substancje, które cechują się silnym działaniem antyoksydacyjnym i odtruwającym. Wpływają także na obniżenie stresu organizmu.

Inne testy wskazują, że roślina poprawia również zdolności kognitywne. Sprawia, że lepiej przyswajamy wiedzę, łatwiej zapamiętujemy informacje oraz rozwijamy myślenie abstrakcyjne.

Co równie ważne, ashwagandha poprawia wytrzymałość psychofizyczną. Naukowcy odkryli, że w korzeniu rośliny występują laktony sterydowe. Związki te wzmacniają procesy anaboliczne, które zachodzą w organizmie. Dlatego ashwagandha jest dobrym rozwiązaniem dla kulturystów. Dzięki niej nie tylko szybciej zbudują masę mięśniową, ale również zregenerują się w krótszym czasie — ta niesamowita roślina pomaga też w tej kwestii.

Z powodu licznych właściwości zdrowotnych przysłuży się także osobom w podeszłym wieku. Wzmocni organizm i zwiększy odporność. Ponadto działa przeciwzapalnie, a wiele badań wskazuje, że ashwagandha (przy regularnym stosowaniu) przynosi także ulgę w schorzeniach reumatycznych.

Wszystkie wymienione wyżej fakty pokazują, że roślina świetnie wesprze każdego, kto prowadzi intensywny tryb życia. Dzięki niej organizm lepiej się adaptuje i skuteczniej sobie radzi z przeciwnościami dnia codziennego. Wyzwania i wywołany nimi stres już nie będą tak wielką przeszkodą.

Ashwagandha skutecznie pomaga także w takich przypadłościach, jak:

  • depresja,
  • bezsenność,
  • choroby skóry,
  • bezpłodność,
  • choroba wrzodowa żołądka,
  • choroba wątroby czy
  • zatrucie.

3. Ashwagandha — jak stosować?

Zanim przejdziesz do codziennej suplementacji ashwagandhy, wybierz odpowiedni preparat. Dzisiejszy rynek suplementów diety proponuje wiele rozwiązań, z których możesz skorzystać. Preparaty zawierające roślinę dostępne są w formie sproszkowanego korzenia, herbatek ziołowych, a także tradycyjnych tabletek czy kapsułek. Tylko od twoich preferencji zależy, który wybierzesz.

Jeśli zaś chodzi o dawkę, zażywaj minimum 300-500 mg w ciągu dnia. Jest to próg, który wedle badań gwarantuje pozytywny efekt w organizmie. Jednak istnieją również opinie, że dawka powinna być 10-krotnie wyższa i że w żadnym razie nie grozi ona zdrowiu.

Niezależnie od ilości, ashwagandhę przyjmuj zawsze razem z głównym posiłkiem.

Na koniec wspomnijmy o przeciwwskazaniach. Mimo że roślina ma tyle zalet, nie powinny jej spożywać:

  • kobiety w ciąży,
  • osoby biorące leki nasenne, uspokajające czy znieczulające.

Jeśli chcesz przetestować na sobie działanie ashwagandhy pamiętaj, że obowiązuje cię kilka zasad (jak w przypadku innych suplementów). Nie lekceważ zaleceń producentów i nie przesadzaj z dawkami, a szybko odnotujesz pozytywne efekty.

Pamiętaj, że suplementacja jest dodatkiem do diety, ale nie jej głównym elementem. Jeśli chcesz poprawić swoje zdrowie i wygląd, zaplanuj drogę do celu krok po kroku.

Pomogą ci w tym dyplomowani specjaliści z Just be FIT. Ustalą dla ciebie indywidualny plan treningowy i żywieniowy, dzięki czemu zmaksymalizujesz efekty diety i wysiłku fizycznego.

 

Bibliografia:
1. Mishra L., Singh B., Dagenais S., Scientific Basis for the Therapeutic Use of Withania somnifera (Ashwagandha): a rewiew, „Alternative Medicine Review” 2000, 5, 1–13.

2. Agarwal R. et al., Studies od immunomodulatory activity od Withania somnifera (Ashwagandha) extracts in experimental immune inflamation, „Journal of Ethnopharmacology” 1999, 67, 27–35.

3. Singh N. et al., An overview on ashwagandha: rasayana of ayurveda, African Journal of Traditional, „Complementary and Alternative Medicines” 2011, 8, 208–213

Jak bardzo podobał ci się artykuł? 🙂

Średnia ocena / 5. Ilość ocen:

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Czas na Ciebie!

Aleksandra Baran

Aleksandra Baran

Dyplomowany dietetyk

Dietetykiem w teorii i w praktyce zostałam 7 lat temu kończąc tytuł inżyniera, a w późniejszym czasie również i magistra dietetyki na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie. Od tamtego czasu po dzień dzisiejszy szkolę się i zdobywam nową wiedzę i umiejętności głównie z dietetyki sportowej i suplementacji, żywieniu w chorobach autoimmunologicznych.

Posted in Odchudzanie, Porady dietetyczne, Zdrowie