Ashwagandha — nowy sposób na wzrost mięśni i redukcję tłuszczu

Z artykułu dowiesz się:

  • Co mówią naukowy o Ashwagandzie.
  • Jakie są ich wyniki testów.
  • Jak działa Ashwagandha.

Ashwagandha w ostatnich latach bije rekordy popularności. Jeśli szukasz sposobu na szybszy rozwój mięśni i jeszcze o niej nie słyszałeś — lepiej nadrób zaległości. Sportowcy inwestują w nią dziś niemal tyle samo, co w kreatynę, beta-alaninę czy aminokwasy rozgałęzione BCAA.

Czym jest ashwagandha? To suplement diety, który przede wszystkim wspiera układ odpornościowy, ale — jak się okazuje — nie tylko. O jej skuteczności przeczytasz w artykule.

SPIS TREŚCI:
1. Naukowcy badają ashwagandhę
2. Wyniki testów
3. Wnioski — jak działa ashwagandha?

 

Plan dietetyczny i treningowy online

 

Najważniejszym elementem, który maksymalizuje efekty treningu, jest plan. Dyplomowani specjaliści z Just be FIT pomogą ci go stworzyć. Dzięki dokładnym wskazówkom — zarówno treningowym, jak i dietetycznym — osiągniesz wymarzoną sylwetkę o wiele szybciej, łatwiej i zdrowiej.

1. Naukowcy badają ashwagandhę

Niedawno zespół badaczy przyjrzał się dokładnie ashwagandzie. Naukowcy sprawdzili, czy suplement diety poza pozytywnym wpływem na układ nerwowy (działa relaksująco, tonizująco oraz uspokajająco), poprawia również wyniki podczas budowy mięśni. Badanie opublikowali w czasopiśmie „International Society of Sports Nutrition”.

W teście wzięło udział 57 mężczyzn w przedziale wiekowym od 18 do 60 lat. Żaden z nich nie miał wcześniej doświadczenia z treningiem siłowym.

Każdy z uczestników badania otrzymał ten sam plan treningowy, do którego stosował się w czasie trwania testów. Naukowcy podzielili ćwiczących na dwie grupy — jedna przyjmowała ashwagandhę, druga placebo. Do badania posłużył suplement diety w formie ekstraktu KSM-66 w ilości 300 mg. Mężczyźni z grupy testowej zażywali go dwa razy dziennie — po przebudzeniu oraz przez snem.

 

2. Wyniki

Do zbadania efektów posłużyły obwody ciała trenujących. Naukowcy zrobili pomiary przed rozpoczęciem testów i po ich zakończeniu. Wedle wyników grupa, która przyjmowała 600 mg ashwagandhy dziennie, wypracowała więcej masy mięśniowej niż grupa kontrolna. Mężczyźni suplementowani znacznie bardziej rozbudowali ramiona (Ashwagandha: 8,6 cm (2), 95% CI, 6,9; 10,8 w porównaniu do placebo: 5,3 cm (2), 95% CI, 3,3; 7,2) oraz klatkę piersiową (Ashwagandha: 3,3 cm, 95% CI, 2,6; 4,1 w porównaniu do placebo: 1,4 cm, 95 % CI, 0,8; 2,0).

Co więcej, ci sami mężczyźni wykazywali większą siłę oraz odporność na wywołane wysiłkiem uszkodzenie mięśni. Nie bez znaczenia jest również fakt, że poziom ich testosteronu znacznie wzrósł (Ashwagandha: 96,2 ng / dl, 95% CI, 54,7; 137,5 w porównaniu do placebo: 18,0 ng / dl, 95% CI, -15,8; 51,8).

Jeśli zaś chodzi o redukcję tkanki tłuszczowej — zmniejszyła się u obydwu grup. Jednak mężczyźni zażywający ashwagandhę i tutaj odnotowali lepsze wyniki (Ashwagandha: 3,5%, 95% CI, 2,0%, 4,9% w porównaniu do placebo: 1,5%, 95% CI, 0,4%, 2,6%).

3. Wnioski — jak działa ashwagandha?

Mimo że wyniki badania wyraźnie wskazują na skuteczność ashwagandhy, ich wiarygodność mogłaby być lepsza. Naukowcy ograniczyli się do technologii bioimpedancji elektrycznej, do której powinniśmy mieć ograniczone zaufanie. Co do pomiarów obwodu ciała — również brakuje im niezbędnej precyzji.

Potrzebowalibyśmy kontynuacji badań nad ashwagandhą, które dałyby nam większą pewność co do jej skuteczności. Niemniej jednak nie ignorujemy tych wyników. Wszystko wskazuje bowiem na to, że roślina przyczynia się również do kształtowania sylwetki.

 

Pamiętaj: najważniejszym elementem, który maksymalizuje efekty treningu, jest plan. Dyplomowani specjaliści z Just be FIT pomogą ci go stworzyć. Dzięki dokładnym wskazówkom — zarówno treningowym, jak i dietetycznym — osiągniesz wymarzoną sylwetkę o wiele szybciej, łatwiej i zdrowiej.

 

Bibliografia:
1. International Society of Sports Nutrition, 25 listopada 2015;

Jak bardzo podobał ci się artykuł? 🙂

Średnia ocena / 5. Ilość ocen:

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Czas na Ciebie!

Aleksandra Baran

Aleksandra Baran

Dyplomowany dietetyk

Dietetykiem w teorii i w praktyce zostałam 7 lat temu kończąc tytuł inżyniera, a w późniejszym czasie również i magistra dietetyki na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie. Od tamtego czasu po dzień dzisiejszy szkolę się i zdobywam nową wiedzę i umiejętności głównie z dietetyki sportowej i suplementacji, żywieniu w chorobach autoimmunologicznych.

Posted in Odchudzanie, Porady dietetyczne, Zdrowie