Dieta na odporność – naturalne wzmocnienie organizmu!

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak pozytywnie działa na nasz organizm miód.
  • O działaniach immonostymulujących.
  • Najważniejszych rzeczy o malinie i czosnku.

Wzmocnienie organizmu, szczególnie w okresie przejściowym, zimowo-wiosennym oraz aktualnym czasie walki z korona wirusem, odgrywa bardzo ważną rolę dla każdego z nas. Szukamy coraz to nowszych suplementów, którymi będziemy mogli wspomóc nasz organizm i przygotować go do walki z niechcianym wirusem.

Zapewne zastanawiasz się, czy oprócz medykamentów możesz w sposób naturalny podnieść i wzmocnić swoją odporność? Czy istnieje tzw. „dieta na odporność”.

Otóż tak! Dzisiaj przygotowałam dla Ciebie spis dobrze znanych Ci zapewne, ale jakże cennych produktów, wykazujących działanie immunostymulujące, które pomogą Ci efektywnie zwiększyć odporność Twojego organizmu!

SPIS TREŚCI:
1. Działanie immunostymulujące
2. Miód
3. Czosnek
4. Malina

Plan dietetyczny i treningowy online

Jeśli chcesz mieć pewność, że twój trening i dieta przyniosą efekty, skorzystaj z pomocy profesjonalisty. W Just be FIT znajdziesz dyplomowanych specjalistów, którzy dopasują plan treningowy i żywieniowy indywidualnie pod ciebie oraz twoje wymagania.

1. Działanie immunostymulujące

Zastanówmy się na początek, żebyś mógł sprawnie zrozumieć omawiany przeze mnie temat, co oznacza, że produkt wykazuje działanie immunostymulujące.

Naukowcy definiują to pojęcie jako „niespecyficzne, nieswoiste oddziaływanie na układ odpornościowy, mające doprowadzić do wzrostu sił obronnych organizmu”. Głównym celem immunostymulacji jest pobudzenie wytwarzania komórek, uczestniczących w reakcjach obronnych do wzrostu uwalniania cytokin, pobudzenie wytwarzania komórek macierzystych szpiku kostnego oraz zwiększenie aktywności fagocytów – tzw. komórek żernych.

Ogromną popularnością w naszych domach cieszą się produkty takie jak: czosnek, malina i miód.

2. Miód

Miód cennym produktem wykorzystywanym już od wielu lat zarówno do spożycia oraz jako środek leczniczy. Wytwarzany jest on z nektaru kwiatowego, spadzi lub obu tych surowców. Skład chemiczny jakościowy i ilościowy miodu jest bardzo zróżnicowany i zależy m.in. od gatunku rośliny, z której pszczoły pozyskiwały nektar bądź spadź. Wśród substancji organicznych i nieorganicznych, które znajdują się w miodzie można wyróżnić: wodę, monosacharydy i oligosacharydy, polisacharydy, kwasy organiczne, globuliny, albuminy i aminokwasy, karotenoidy, flawonoidy, enzymy, a także witaminy (kwas nikotynowy, C, z grupy B) i biopierwiastki (K, P, Mg, Ca).

Liczne badania dowodzą, że miód pszczeli wpływa korzystnie na wskaźniki biochemiczne i hematologiczne organizmu ludzkiego. Do głównych jego funkcji można zaliczyć: usprawnienie funkcji układu czerwonokrwinkowego, sercowo -naczyniowego, oddechowego, immunologicznego i metabolizmu lipidów i węglowodanów, nerek i wątroby. W jednym badaniu naukowcy Liu JR i wsp. [4] zastanawiali się nad właściwościami przeciwzapalnymi wielokwiatowych miodów leśnych i dowiedli, że mają one znaczący wpływ na poziom IL-8. IL-8 jest wydzielana przez wiele typów komórek, m.in. monocyty, neutrofile, komórki nabłonkowe, fibroblasty, komórki śródbłonka oraz komórki nowotworów. Wzrost jej ekspresji towarzyszy m.in. przewlekłym stanom zapalnym, łuszczycy, POChP, RZS, nowotworom oraz zwiększa się wraz ze wzrostem aktywności choroby. W przeprowadzonych badaniach wykazano, że miód hamuje sekrecję IL-8, co powoduje ograniczenie stanu zapalnego i może hamować przerzutowość niektórych nowotworów. Za działanie immunomodulacyjne miodu odpowiadają jego aktywne składowe: białka royal jelly-1, endotoksyny, kwasy fenolowe, flawonoidy i kwas elagowy.

Ponadto, lekarze bułgarscy na poprawę samopoczucia zalecają spożywanie przez okres 1-2 miesięcy 100-120 g miodu dziennie na pół godziny przed posiłkami w trzech dawkach po 30, 60 i 30 g. W przypadku infekcji z przeziębienia spożywanie miodu daje najlepsze efekty na samym początku stanu chorobowego. Podczas procesu leczenia stopniowo ustępuje ból gardła, chrypka, kaszel i podwyższona temperatura ciała. „Leczenie” miodem można zastosować również przewlekłych i ostrych stanach zapalnych gardła, ostrych i przewlekłych zapaleniach migdałków oraz zapaleniach nosogardzieli.

Pamiętajcie jednak, aby nie podawać miodu dzieciom poniżej 1.roku życia ze względu na ich słabą odporność przeciwko Clostridium botulinum (potencjalne zanieczyszczenie miodu), która prowadzić może do botulizmu u niemowląt!

3. Czosnek

Czosnek jest cennym produktem, stosowanym w medycynie już od starożytności! Znanych jest wiele właściwości czosnku m.in. ma on działanie przeciwgrzybicze, przeciwbakteryjne, przeciwmiażdżycowe, przeciwzakrzepowe, regulujące ciśnienie krwi i obniżające poziom cukru we krwi, przeciwzapalne, przeciwnowotworowe oraz immunostymulujące. Wiele badań wskazuje na to, że czosnek stosowany w codziennej diecie wpływa pozytywnie na wzmocnienie naszej odporności.

Skuteczność terapii ekstraktem czosnku stwierdzono m.in. w leczeniu zakażenia Leishmania major. stosowanie czosnku w parazytozie przyczyniło się do wzrostu aktywności odpowiedzi Th1 warunkującej prawidłowy profil cytokinowy (IL-2, INF-γ), a w efekcie do skutecznej odporności komórkowej [5]. Związki czosnku wykazują silne właściwości przeciwdrobnoustrojowe, które obejmują bakterie (Staphylococcus, Streptococcus, Salmonella, Escherichia, Klebsiella, Proteus, Helicobacter, Mycobacterium, Clostridium), grzyby (Candida albicans, Saccharomyces cerevisiae, Pichia anomala, Hanseniaspora valbyensis, Aspergillus niger), pierwotniaki (Entamoeba histolytica). Przeprowadzone dotąd badania wskazują, że związkiem bioaktywnym wyciągów czosnku jest allicyna, posiadająca zdolność wnikania do wnętrza komórki i oddziaływania na składniki cytoplazmy i enzymy. Allicyna hamuje aktywność czynników wirulencji bakterii, jak proteazy oraz blokuje syntezę lipidów oraz RNA u bakterii.

Efektywna dzienna dawka czosnku nie została dotąd jednoznacznie określona, jednak wg Tallemana osoby dorosłe powinny przyjmować 4 g świeżego czosnku dziennie [6].

4. Malina

Malina (Rubus idaeus L.) przez tysiąclecia wykorzystywana była jako roślina lecznicza łącząca w sobie działanie przeciwgorączkowe, przeciwzapalne i napotne. Obecnie w infekcjach bakteryjnych i wirusowych przebiegających z gorączką, jako środek przeciwzapalny i przeciwgorączkowy, stosowane są mieszanki ziołowe zawierające w swoim składzie suszone owoce maliny. Maliny cechuje bogactwo witamin (C, E oraz B1, B2, B6), jak również składników mineralnych (K, Ca, Cu, Fe, Mn). Ponadto, owoce te są naturalnym źródłem polifenoli (antocyjanów, kwasów fenolowych, flawonów, tanin i β-sitosterolu). Całkowita zawartość związków polifenolowych w owocach Rubus idaeus L. waha się w zakresie 140-662 mg/100 g świeżego produktu, natomiast antocyjanów wynosi 40-100 mg/100 g świeżego produktu lub soku.

Działanie przeciwzapalne owoców Rubus idaeus L. potwierdzono w badaniach in vitro, w których udowodniono, że antocyjany wykazują zdolność inhibowania enzymów procesu zapalnego (COX-1 oraz COX-2) [9]. Seeram i wsp. [10] wykazali, że owoce malin najsilniej, bo w 45,4%, hamowały COX-1, natomiast COX-2 w 40,1%. Wartości te uzyskano stosując ekstrakty jagód w stężeniu 125 µg. Bowen-Forbes i wsp. [9] wykazali zdolność hamowania aktywności COX-1 i COX-2 w zakresie 27,5-33%, przy zastosowaniu homogenatu o stężeniu 100 µg.

Malinę obecnie możemy wprowadzić do swojej diety jako owoce świeże, mrożone czy jako produkt przetworzony w postaci soku malinowego, który często dodawany jest przez nas do herbaty, piwa czy inny napoi.

Pamiętaj, że z nami w łatwy sposób uzyskasz pewność co do efektywności twojego treningu i diety. Wystarczy, że skorzystasz z pomocy naszych profesjonalistów.

W Just be FIT znajdziesz dyplomowanych fachowców, którzy dopasują plan treningowy i żywieniowy indywidualnie pod ciebie oraz twoje wymagania. Zmaksymalizujesz zyski już od pierwszego dnia treningu!

 

Bibliografia:
1. Paśnik J, Zeman K. Możliwości immunoprofilaktyki u dzieci z nawracającymi zakażeniami dróg oddechowych – naturalne immunostymulatory. Klin Pediatr 2012, 20(1): 5-9.

2. Zapała Ł, Lasek W. Naturalne immunostymulatory egzogenne. Post Biol Komórki 2007, 34(3): 581-594.

3. Nartowska J, Sawicki KA. Apiterapia. [w:] Rola immunomodulatorów pochodzenia naturalnego w zapobieganiu i leczeniu chorób. Sawicki AK, Skopińska-Różewska E (red). Medyk, Warszawa 2003: 105-120.

4. Liu JR, Ye YL, Lin TY, et al. Effect of floral sources on the antioxidant, antimicrobal and anti-inflammatory activites of honeys in Taiwan. Food Chemistr 2013, 139: 938-943.

5. Bany J. Mechanizmy działania przeciwpasożytniczego niektórych substancji pochodzenia naturalnego. [w:] Rola immunomodulatorów pochodzenia naturalnego w zapobieganiu i leczeniu chorób. Sawicki AK, Skopińska Różewska E (red). Medyk, Warszawa 2003: 155-172.

6. Kwiecień M, Winiarska-Mieczan A. Czosnek jako zioło kształtujące właściwości prozdrowotne. Probl Hig Epidemiol 2011, 92(4): 810-812.

7. Kędzia A. Przeciwnowotworowe właściwości czosnku (Allium sativum L.). Post Fitoter 2010, 1: 46-52.

8. Krauze-Baranowska M. Owoce maliny – właściwości dietetyczne i lecznicze. Panacea 2007, 21(4): 22-23.

9. Bowen-Forbes CS, Zhang Y, Nair GM. Anthocyanin content, antioxidant, anti-inflammatory and anticancer properties of blackberry and raspberry fruits. J Food Compost Anal 2010, 23: 554-560.

10. Seeram NP, Momin RA, Nair MG, Bourquin LD. Cyclooxygenase inhibitory and antioxidant cyanidin glycosides in cherries and berries. Phytomedicine 2001, 8: 362-369.

11. http://smaczne-zdrowe.blogspot.com/2015/09/domowy-sok-malinowy-bez-dodatku-cukru.html

12. Dymarska E., Grochowalska A., Krauss H., Chęcińska-Maciejewska Z., Naturalne modyfikatory odpowiedzi immunologicznej, Probl Hig Epidemiol, 2016, 97(4): 297-307.

Jak bardzo podobał ci się artykuł? 🙂

Średnia ocena / 5. Ilość ocen:

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Czas na Ciebie!

Aleksandra Baran

Aleksandra Baran

Dyplomowany dietetyk

Dietetykiem w teorii i w praktyce zostałam 7 lat temu kończąc tytuł inżyniera, a w późniejszym czasie również i magistra dietetyki na Uniwersytecie Rolniczym im. Hugona Kołłątaja w Krakowie. Od tamtego czasu po dzień dzisiejszy szkolę się i zdobywam nową wiedzę i umiejętności głównie z dietetyki sportowej i suplementacji, żywieniu w chorobach autoimmunologicznych.

Posted in Odchudzanie, Porady dietetyczne, Zdrowie