Mamy nadzieję, że spodoba Ci się ten artykuł.Jeżeli potrzebujesz pomocy dietetyka i trenera kliknij tutaj!
praca siedząca - Just be FIT

Praca siedząca a zdrowie — czy jest się czego bać?

Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym grozi długotrwała pozycja siedząca
  • Jak zminimalizować jej negatywny wpływ na organizm
  • Jak brak aktywności fizycznej wpływa na zdrowie

Czy w twojej głowie kiedykolwiek pojawiło się pytanie: „co dzieje się z moim ciałem podczas długotrwałego przebywania w pozycji siedzącej?”

W końcu każdy z nas przyjmuje taką pozycję w pracy, szkole, a nawet w domu. Wydaje się ona jedną z najwygodniejszych, jednak wbrew pozorom generuje szereg zagrożeń dla ludzkiego organizmu.

Chcesz dowiedzieć się jakich?

Czy istnieje możliwość zminimalizowania niekorzystnych czynników takiego trybu życia? A ponadto sprawdzić, jak zapewnisz sobie komfortowe warunki pracy i lepsze samopoczucie?

W artykule znajdziesz odpowiedzi na te i inne pytania.

 

SPIS TREŚCI:
1. Jak praca siedząca wpływa na ludzki organizm?
2. Czy istnieje możliwość zminimalizowania niekorzystnych czynników?

 

Co chcesz osiągnąć?

Wybierz swój cel, który chcesz wspólnie z nami osiągnąć

1. Jak praca siedząca wpływa na ludzki organizm?

Z badań z 2019 roku przeprowadzonych przez firmę Hootsuit wynika, że obywatele krajów europejskich spędzają średnio 6 godzin, pozostając w pozycji siedzącej (wliczają się w to zarówno dzieci, jak i osoby dorosłe). Ponadto badania wskazują również, że większość osób swój wolny czas spędza w bezruchu.

To złe wieści. Brak jakiejkolwiek aktywności fizycznej ma zdecydowanie negatywny wpływ na samopoczucie, gdyż zaburza wiele procesów w organizmie.

Osoby pracujące zdalnie bądź spędzające swój wolny czas przed komputerem często pozostają wiele godzin w jednej pozycji, co skutkuje unieruchomieniem wielu mięśni. To z kolei przekłada się na ogromne obciążenie dla mięśni stabilizujących kręgosłup oraz stawów obwodowych.

Ponadto praca w nieprawidłowej pozycji powoduje zniesienie fizjologicznych krzywizn kręgosłupa. Zaś niezmienianie jej skutkuje niedostatecznym dopływem krwi, bólem, a w rezultacie nawet zwyrodnieniem stawów.

Jedna z najczęściej pojawiających się dolegliwości bólowych dotyczy odcinka szyjnego i lędźwiowego kręgosłupa. Główną przyczyną tego zjawiska jest długotrwałe przebywanie w nieprawidłowej pozycji.

Za odczuwanie bólu w okolicach kręgosłupa odpowiada przede wszystkim asymetryczne obciążenie tułowia. Ponadto długotrwała pozycja siedząca może doprowadzić do przeciążeń w obrębie stawów oraz osłabienia mięśni i więzadeł stabilizujących.

Co więcej, w trakcie siedzenia dochodzi do skrócenia niektórych mięśni posturalnych, co pociąga za sobą szereg innych mięśni, ustawiając je w niewłaściwym położeniu. Taka pozycja może przyczynić się do nadmiernego rozciągnięcia bądź skrócenia danej struktury i zaburzyć jego prawidłową funkcję.

Poza tym długotrwałe przebywanie w bezruchu przekłada się na dolegliwości ze strony kończyn dolnych.

Pierwszymi symptomami, jakie mogą się pojawić, są:

  • ból,
  • obrzęk,
  • drętwienie,
  • mrowienie.

Przyczyną może być zaburzenie tzw. pompy mięśniowej. Nieprawidłowa pozycja czasem powoduje również przykurcze mięśni kończyn dolnych, a to z kolei przekłada się na nieprawidłowe ustawienie ciała podczas chodu.

Kolejnym negatywnym aspektem jest nadmierne odkładanie się tkanki tłuszczowej, bo w tym trybie życia zwykle spożywamy posiłki, które zawierają w głównej mierze cukry lub tłuszcze.

Do tego dochodzi fakt, że z winy braku aktywności fizycznej dostarczamy sobie zbyt dużej ilości kalorii. Organizm, który długotrwale pozostaje w bezruchu, nie ma możliwości, aby ten nadmiar spalić. W efekcie pojawia się nadwaga.

praca siedząca a zdrowie - Just be FIT

2. Czy istnieje możliwość zminimalizowania niekorzystnych czynników?

Najłatwiejszym sposobem dbania o organizm jest profilaktyka. Poprzez zaangażowanie i systematyczność jesteś w stanie zmienić swoje nawyki. Tym samym pozytywnie wpłyniesz na organizm oraz doprowadzisz go do równowagi.

Jeśli spędzasz dużo czasu przed komputerem, ważne jest, aby zadbać o ergonomiczne stanowisko. Takie, które zmusi do prawidłowej postawę podczas pracy.

Istotnymi elementami, o których należy pamiętać, są:

  • ustawienie wyposażenia (biurka, krzesła, monitora, myszki, oraz klawiatury),
  • zaplanowanie sobie przerwy,
  • a nawet odpowiednie oświetlenie pokoju.

Ponadto odrobina systematycznego ruchu pozytywnie przełoży się zarówno na zastane mięśnie, jak i stawy. Pomoże też utrzymać ciało w dobrej kondycji.

Zwieńczeniem tego wszystkiego jest odpowiednia dieta, którą ułożą specjaliści. Ważne jest, aby uświadomić sobie podstawowe zasady zdrowego odżywiania i ich przestrzegać. Każdy z nas powinien zadbać o prawidłową dietę, odrzucając przy tym posiłki składające się w głównej mierze z cukru i tłuszczu. Spożywanie dużych ilości tego typu produktów prowadzi do złego samopoczucia, obniżenia koncentracji oraz gromadzenia tkanki tłuszczowej.

Poza tym nadmiar cukru powoduje nadmierne pobudzenie organizmu, co przekłada się na słabą tolerancję stresu. W posiłkach brakuje również witamin, które swoimi właściwościami wspomagają cały organizm.

Plan dietetyczny i treningowy online

Jak bardzo podobał ci się artykuł? 🙂

Średnia ocena / 5. Ilość ocen:

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Czas na Ciebie!

Anna Świątek

Dyplomowana fizjoterapeutka

Jestem dyplomowaną fizjoterapeutką oraz trenerem personalnym. Ukończyłam Akademie Wychowania Fizycznego w Katowicach na kierunku Fizjoterapii. Swoją przygodę ze sportem rozpoczęłam jako zawodniczka lekkiej atletyki blisko 10 lat temu.

Posted in Porady fizjoterapeutyczne, Zdrowie | Tagged

Najnowsze artykuły:

Plan dietetyczny i treningowy online