Mamy nadzieję, że spodoba Ci się ten artykuł.Jeżeli potrzebujesz pomocy dietetyka i trenera kliknij tutaj!
ciesn nadgarstka

Cieśń nadgarstka jako choroba zawodowa – Fizjoterapeuta radzi!

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Z artykułu dowiesz się:

  • Co to jest zespół cieśni nadgarstka
  • Jak zapobiec zespołowi cieśni nadgarstka
  • Czy aktywność fizyczna pomoże

Coraz więcej osób pracuje przy komputerze. Jest to na pewno wygodne, ale jednocześnie niezbyt korzystne dla naszego organizmu. Długotrwałe przesiadywanie w jednej pozycji pociąga za sobą szereg dolegliwości bólowych, które prowadzą do przeciążeń.

Jednym z najczęściej występujących objawów jest ból w nadgarstku. Nieraz towarzyszy mu także mrowienie lub drętwienie, które obniża zręczność dłoni.

Jeśli odnotowujesz takie objawy u siebie, wiedz, że może to być zespół cieśni nadgarstka.

SPIS TREŚCI:
1. Co to jest zespół cieśni nadgarstka?
2. Jak zapobiec zespołowi cieśni nadgarstka?
3. Co robić, gdy objawy już wystąpiły?

Plan dietetyczny i treningowy online

1. Co to jest zespół cieśni nadgarstka?

Zespół cieśni nadgarstka występuje, gdy dochodzi do ucisku nerwu pośrodkowego. Może on zostać zablokowany z powodu długotrwałego przebywania w jednostajnej pozycji lub powtarzających się ruchów, np.:

  • wyprost i zgięcie nadgarstka,
  • przywiedzenie, zginanie, prostowanie paliczków.

Z powodu takich i podobnych czynności dochodzi do ciągłego drażnienia ścięgien i więzadła poprzecznego, co prowadzi do stanu zapalnego, pogrubienia tych struktur i w finale ucisku na nerw pośrodkowy. Efekt? Nerw nie jest dostatecznie ukrwiony, przez co wywołuje ból oraz odrętwienie dystalnych części kończyny górnej.

2. Jak zapobiec zespołowi cieśni nadgarstka?

W przypadku pracy, która wymusza na tobie pozycję siedzącą, bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie stanowiska. Ergonomia pracy zapewni ci komfort, a także zadziała profilaktycznie.

Niezbędnym wyposażeniem jest przede wszystkim indywidualnie dopasowane krzesło i biurko. Powinno się siedzieć tak, aby ręce spoczywały swobodnie na biurku, a łokcie miały kontakt z oparciem krzesła.

Przydatna będzie również ergonomiczna myszka oraz klawiatura. Akcesoria te dopasuj do własnych potrzeb. Zastanów się także nad podpórką pod nadgarstek, która wymusi neutralną pozycję dłoni.

Oprócz ustawienia kończyn górnych zadbaj także o prawidłową postawę reszty ciała, ponieważ jedno zaburzenie może pociągnąć za sobą kolejne.

Tyle, jeśli chodzi o podstawy ergonomii pracy.

Poza nią pamiętaj również o regularnej aktywności fizycznej, która zwiększy twoją kondycję i zapobiegnie zastojowi mięśniowemu. Nawet w trakcie zajęć zawodowych wskazane są przerwy na rozluźnienie mięśni. Dzięki chwili wolnego nie tylko odpoczniesz od komputera, ale również będziesz mieć trochę czasu na rozciąganie dłoni, które wykonują setki ruchów na klawiaturze.

zespół ciesni nadgarstka

3. Co robić, gdy objawy już wystąpiły?

Jeśli odczuwasz wymienione wcześniej objawy już od dłuższego czasu, udaj się do specjalisty na rozpoznanie i wdrożenie leczenia. Na samym początku najczęściej stosuje się terapię zachowawczą, która polega na stosowaniu glikokortykosteroidów, niesteroidowych leków przeciwzapalnych oraz rehabilitacji.

W skrajnych przypadkach lekarz zleca zabieg operacyjny. Jego celem jest otwarcie kanału nadgarstka i uwolnienie nerwu pośrodkowego.

Co chcesz osiągnąć?

Wybierz swój cel, który chcesz wspólnie z nami osiągnąć

Bibliografia:

  1. P. Nowicki „Bez bólu przy komputerze, czyli jak uniknąć cieśni nadgarstka” 2014
  2. A. Blacha „Problemy z nadgarstkami od pracy z komputerem” 2017

Jak bardzo podobał ci się artykuł? 🙂

Średnia ocena / 5. Ilość ocen:

Nikt jeszcze nie ocenił artykułu. Czas na Ciebie!

Anna Świątek

Dyplomowana fizjoterapeutka

Jestem dyplomowaną fizjoterapeutką oraz trenerem personalnym. Ukończyłam Akademie Wychowania Fizycznego w Katowicach na kierunku Fizjoterapii. Swoją przygodę ze sportem rozpoczęłam jako zawodniczka lekkiej atletyki blisko 10 lat temu.

Posted in Porady fizjoterapeutyczne, Zdrowie | Tagged ,

Najnowsze artykuły:

Plan dietetyczny i treningowy online